Gör det möjligt att öka däckåtervinningen av däck

Gör det möjligt att öka däckåtervinningen av däck

Svensk Däckåtervinning har en uppmaning till Per Bolund på hans första hela dag på nya jobbet som miljöminister: Gör det möjligt att öka återvinningen av däck och låt dem på allvar bli en del av den cirkulära ekonomin.

Naturvårdsverket fick i senaste regleringsbrevet i uppdrag av regeringen att utreda om Sverige har behov av nationella end of waste-kriterier. Det innebär att man sätter en slutpunkt för när avfall ska upphöra att vara avfall och i stället betraktas som en resurs. Vi önskar att uttjänta däck ska bli ett prioriterat avfallsslag om end of waste-kriterier införs. Det är en av de absolut viktigaste faktorerna för att komma vidare och skapa förutsättningar för en ökad och säker återvinning av ett material med stor potential, som också kan tillföra en enorm miljö- och samhällsnytta.

Varje år samlar vi på Svensk Däckåtervinning in drygt 90 000 ton uttjänta däck. Idag bränns majoriteten upp, varav en stor del i kraftvärmeverk, samt exporteras till andra världsdelar. Där fyller de en funktion, men vi anser att denna resurs kan användas bättre, framför allt då cirkulärt. Däck är nämligen ett högteknologiskt material som karakteriseras av många goda egenskaper som hög elasticitet, vibrationsdämpning och temperaturokänslighet.

Men att uttjänta däck idag klassas som avfall gör det svårt att tillverka nya produkter av dem och att använda materialet i nya tillämpningar. Däck har orättvist fått ett dåligt rykte och kommit att betraktas som ett smutsigt och giftigt material, som bland annat anklagas för att bidra till spridningen av mikroplatser. Sanningen är att däck är ett stabilt material som bara i mycket ringa omfattning släpper ifrån sig tillsatta ämnen. Innehållet är reglerat i REACH och de flesta ämnen är spårämnen som tillsätts i mycket låg koncentration.

Trots att vi i Sverige gärna betraktar oss som bäst i klassen är sanningen att vi hamnat på efterkälken. Flera andra länder inom EU har redan beslutat om nationella end of waste-kriterier för däck. Medan dessa länder har en ökad materialåtervinning och kan sälja återvunna material och nya produkter till oss, tvingas vi i Sverige till förbränning av ett material som förtjänar mycket bättre.

Vi måste i den cirkulära ekonomin göra det möjligt att använda de material som vi har och definiera förutsättningarna för dem. En cirkulär ekonomi som endast omfattar okomplicerade och mindre tekniska material, som trä, papper eller aluminium, räcker inte för att ta oss till det hållbara samhället. Det är också helt avgörande att vi ser på helheter och systemperspektiv när vi utvärderar olika material och lösningar för att möta samhällets behov.

Däck är ett utmärkt exempel på ett sammansatt tekniskt material med stor potential att ersätta jungfruliga material och som kan bidra till en bättre hushållning med våra resurser, utan att riskera att skada människa och miljö. Att använda material som vi redan har på ett säkert och tryggt sätt minimerar vi även de pågående överuttagen av biosfärens begränsade material.

Vi tar gärna ett samtal med vår nya miljöminister i denna fråga och ger vår syn på saken. Hur ser kalendern ut för ett teamsmöte exempelvis nästa fredag?

Debattartikeln finns att läsa här