”Uttjänta däck är en guldgruva”

”Uttjänta däck är en guldgruva”

I det senaste avsnittet av Däckpodden som ges ut av tidningen Däcksnack berättar Svensk Däckåtervinnings vd Fredrik Ardefors om den nya världsledande återvinningsorganisation som organisationen, där däcken ska komma till bättre till nytta och avlasta planeten från nyuttag av resurser.

– I den nya återvinningsorganisationen ”SDAB 2.0” kommer vi bland annat att bygga egna återvinningsanläggningar på flera platser i Sverige, göra nya transportupphandlingar och ändra logistiken kring däckhämtning, med möjlighet att beställa hämtning via en skräddarsydd app, säger Fredrik Ardefors.

Svensk Däckåtervinning AB har ansvarat för koordinering av Sveriges däckåtervinning sedan producentansvaret för däck infördes 1994. Målet är att så mycket som möjligt av de däck som tjänas ut i Sverige varje år kommer till ny nytta i tillämpningar som gynnar både människa och natur på bästa sätt.

Fram till i dag har bolaget anlitat en totalentreprenör för den fysiska hanteringen, återvinning och avsättning av återvunnen råvara. När de nu tar över i egen regi får de en ökad rådighet över däckåtervinningen, vilket skapar stora möjligheter för däckmaterial att användas i nya materialåtervinnande tillämpningar och till nya produkter.

– Det här arbetet är det ojämförligt mest händelserika som har hänt svensk däckåtervinning sedan starten 1994. Uttjänta däck är en guldgruva som skapar otroliga möjligheter. Det finns nästan inga gränser för vad materialet kan användas till, säger Fredrik Ardefors.

I Däckpodden berättar Fredrik Ardefors mer om den nya återvinningsorganisationen, vilka produkter materialet kan och skulle kunna användas till och hur materialet ska komma samhället bättre till nytta i framtiden.

Till avsnittet "Det svarta guldet"

Referet: Tidningen Däcksnack