Naturvårdsverket godkänner Svensk Däckåtervinning som fortsatt producentansvarsorganisation för däck

Pressmeddelande -

Svensk Däckåtervinning har godkänts av Naturvårdsverket som producentansvarsorganisation (PRO) under den nya förordningen om producentansvar för däck.

Den nya förordningen ställer högre krav på producentansvar, vilket stämmer överens med Svensk Däckåtervinnings nya organisation som trädde i kraft 1 januari 2023 och bland annat satsningar på ökad materialåtervinning.

- Det är glädjande att även få ett formellt erkännande för det arbete som vi bedrivit sedan 1995 och som är i ständig utveckling, säger Fredrik Ardefors, vd Svensk Däckåtervinning

Den nya förordningen innehåller även möjlighet till straffsanktioner mot däckimportörer som inte är medlem i någon producentansvarsorganisation. Fredrik Ardefors hoppas att förordningen ska underlätta för fler att ta sitt ansvar.