Starta obemannad butik på 30 minuter, går det? Absolut!

Starta obemannad butik på 30 minuter, går det? Absolut!

Med BankID-inloggning från Svensk e-identitet har företaget the Honest Box of Sweden säkrat identifieringen vid obemannad handel och öppnat upp för många nya spännande möjligheter.

Det finns säkert tillfällen då en affärsidé har lagts på is för att det inte gått att genomföra den hela vägen. Kanske finns det en oanvänd yta som skulle passa perfekt för en butik men som inte kan eller behöver bemannas på heltid, en shop som kan anpassa öppettider efter kundens behov.

Robert Ilijason CEO för Honest Box var initiativtagare till världens första obemannade dagligvarubutik. Den öppnades i Helsingborg 2015 och följdes av projekt i Kina, USA och övriga Europa. Konceptet såldes, men nu är gänget bakom den ursprungliga butiken tillbaka för att göra samma teknik tillgänglig för alla, för en bråkdel av vad speciallösningar kostar.

–Det bästa med att jobba med Honest Box är alla roliga, kreativa idéer som kluriga entreprenörer kommer med. Att kunna hjälpa dem skapa något som tidigare var omöjligt känns riktigt kul säger Robert Ilijason.

Honest Box erbjuder en allt-i-ett-tjänst som består av fyra funktioner

Identifiering, följer vem som handlar med hjälp av BankID-inloggning

Låsstyrning, öppnar låsta lokaler.

Handel, direkt i telefonen utan app.

Betalning, på det sätt kunden vill.

Honest Box öppnar upp för tillgänglighet och flexibilitet och tröskeln för att komma igång är låg både i tid och pengar. Med säkra inloggningslösningar som identifierar kunden kan både butiksägare och kund känna sig trygga hela vägen.

Listan på olika verksamheter som har upptäckt fördelen med Honest Box tjänster kan göras lång. Bland annat hittar vi en Padel-arena där anläggningen är till största del obemannad men där det ändå går att hyra rack, köpa bollar, dricka, skor, kläder, grepplindor och allt annat man kan behöver för att kunna spela padel på plats. Anläggningen är självklart kameraövervakad.

Sen har vi den lilla skärgårdsbutiken som kan bibehålla service för bofasta även under lågsäsong utan personal på plats. Andra exempel på obemannade butikslösningar är en bokhandel, kylar på kontoret, solarium, hälsokost, bensinmack och en hundtvätt - som sagt listan kan göras lång. Det fina är att kunden inte behöver anpassa sig efter öppettider och möjligheterna är oändliga.

Teamet bakom det framgångsrika bolaget

the Honest Box är

Marcus Jernvilde, COO, Projektledare med lång bakgrund inom IT, retail och logistik. Han är van att arbeta med agil utveckling.

Rymond Arvidsson, CTO, Utvecklare med 20 års erfarenhet har byggt lösningar för obemannade verksamheter i fem år.

Robert Ilijasson, CEO har över 25 år inom IT-branschen och är initiativtagare till världens första obemannade dagligvarubutik

Vill du också implementera BankID? Här kan du läsa mer och beställa testnycklar