Mora, Orsa och Älvdalens kommuner tar nästa steg mot säkrare autentisering genom att integrera Freja OrgID

Mora, Orsa och Älvdalens kommuner tar nästa steg mot säkrare autentisering

Idag välkomnar vi Mora, Orsa och Älvdalens kommun som har valt att anlita Svensk e-identitet för att integrera Freja orgID som elektronisk autentiseringsmetod. Kommunens anställda kan därmed logga in sin tjänsteroll utan att behöva exponera sin privata identitet.

Freja orgID: Enkel autentisering för kommunanställda
Freja orgID kompletterar den personliga e-legitimationen Freja eID och kopplar ett specifikt attribut till användarens roll i en organisation, därmed skapas en tjänstelegitimation.

Med tjänstelegitimationen kan en kommunanställd enkelt och säkert logga in på kommunens webbplats, tjänster och system med samma autentiseringsmetod. Detta kommer att spara tid, minska frustration och öka tillgängligheten till kommunala tjänster.

Svensk e-identitet - en digital trygghet
Vi på Svensk e-identitet är stolta över att vara en pålitlig leverantör för dessa kommuner och ser fram emot att fortsätta att utveckla och tillhandahålla säkra autentiseringsmetoder.