Möte mellan skog och hav - Villa Frösö i Västervik. Trivselhus AB.

Årsredovisning 21/22_Svensk Husproduktion AB

Svensk Husproduktion, en av Sveriges största småhusproducenter, lämnar ett starkt resultat redan efter första verksamhetsåret som koncern, med intäkter på över 2 000 mkr. Under det gångna året har framtidssatsning med tillväxt stått i fokus, och en ny koncernstruktur har byggts upp. Lönsamheten har lyfts, och med en orderstock på 2 800 mkr står koncernen väl rustade inför framtiden.

Under året har arbete pågått med att sätta en ny koncernstruktur. En del av detta har varit att ombilda varumärket LB-Hus till aktiebolag, samt att skapa ett nytt bolag för hela koncernens bostadsutveckling och B2B-försäljning, Svensk Husproduktion Projekt AB. Koncernen består idag av tre dotterbolag; Trivselhus AB, LB-Hus AB och Svensk Husproduktion Projekt AB, vilka är verksamma inom tre affärssegment; styckehus, bostadsutveckling och B2B.

När årsredovisningen nu släpps kan man konstatera en resultatförbättring från föregående år (pro-forma) om 110 mkr och en rörelsemarginal om 4,1 %.

Trots det osäkra marknadsläget ser Svensk Husproduktion med tilltro på framtiden. Det finns en stark efterfrågan på bostäder i allmänhet, småhus i synnerhet. ”Vi kommer att fortsätta utveckla vår organisation, och effektivisera våra arbetssätt. Med vårt breda produkterbjudande, och starka orderstock, är vi väl rustade för att ytterligare förbättra vår marknadsposition och skapa fortsatt ökad tillväxt samt lönsamhet." säger Stefan Holmberg, VD och Koncernchef, Svensk Husproduktion.