Medvind för Trivselhus

Medvind för Trivselhus

Hustillverkaren Trivselhus redovisar försäljningsrekord för verksamhetsåret 2021/2022 tillsammans med en stark resultatförbättring.

Efter att hela första verksamhetsåret sedan Svensk Husproduktion förvärvade bolaget våren 2021 passerat kan konstateras att Trivselhus fortsatt är på offensiven. Bolaget har lyckats vända den tidigare negativa resultatutvecklingen och rapporterar en omsättning under verksamhetsåret på 1 078 miljoner kronor och ett positivt rörelseresultat på 31 miljoner kronor.

LÅNGSIKTIGA INSATSER SOM PÅVERKAR RESULTATET

Bakom resultatet ligger en ökad kostnadsmedvetenhet, en kraftig översyn av omkostnader, prishöjningar, förändringar i säljkåren samt effektiviseringar i fabriken. En nylansering av varumärket Movehome, fokus på interna processer samt strategiskt inköpsarbete och implementering av nytt affärssystem, skapar en långsiktighet i den positiva resultatutvecklingen.

- Det är fantastiskt att se hur det hårda arbete som lagts ner gett resultat. Våra medarbetare har haft rätt inställning och gjort ett otroligt fint jobb för att vända utvecklingen, men vi nöjer oss inte här, utvecklingen av bolaget fortsätter givetvis, säger Jonas Regnander, VD Trivselhus.

- Vår satsning på engagerade och välutbildade säljagenter med gedigen erfarenhet och egna agenturer har gjort att vi har kommit närmare marknaden och lyckats ta marknadsandelar. Vi hoppas kunna knyta fler säljagenter av samma kaliber till oss framöver, säger Mikael R Olsson, Affärschef Trivselhus/Movehome.

MODERN FABRIK MED STOR KAPACITET

Trivselhus ökade försäljning ställer stora krav på utleveranser från den moderna husfabriken i Landsbro. Leveranstakten har ökat med närmare 40 %, tack vare ökad effektivitet, förändrade rutiner och engagerade medarbetare. Målsättningen är att göra Trivselhus till landets ledande småhustillverkare i premiumsegmentet och samtidigt erbjuda den vassaste digitala utmanaren genom varumärket Movehome.

- Vi har kapacitet att öka vår produktion och fortsätta leverera i hög takt med korta leveranstider till ännu fler kunder. Dessutom med en stor grundtrygghet i den totalentreprenad vi erbjuder, säger Jonas Regnander, VD Trivselhus.

Om Trivselhus

Trivselhus är en av de största hustillverkarna i Sverige och levererade under 2021 drygt 360 bostäder i form av villor och gruppbyggda småhus. Företaget har cirka 200 anställda och är en del av koncernen Svensk Husproduktion AB. Trivselhus har närmare 30 försäljningskontor från Malmö i söder till Luleå i norr. Utöver villor ingår bostadsrätter, radhus och projekthus i produktmixen. Export sker via samarbetspartner till Åland. En majoritet av villorna uppförs med totalentreprenad, vilket innebär praktiskt och juridiskt helhetsansvar för att bygga husen. Trivselhus säljer och tillverkar också villor under systervarumärket Movehome som kombinerar nytänkande med gedigen erfarenhet och köptrygghet, vilket möjliggör ett helt nytt sätt att bygga hus. Nyckeln är ”Bygg online” som gör att alla kan forma sitt personliga hus på webben och få pris direkt.Våren 2021 förvärvades Trivselhus AB utav Svensk Husproduktion. Genom förvärvet når den nya koncernen en omsättning på närmare 2 mdkr, och är numera en av Sveriges största aktörer inom styckehussegmentet, med stark frammarsch även inom Grupphusutveckling. Ett intensivt arbete pågår, med flertalet utvecklingsprojekt, för att göra Trivselhus, Movehome och LB-Hus till tre av Sveriges ledande småhusvarumärken.