Köttfrågan central under Almedalsveckan

Första veckan i juli samlas organisationer, företag och politiska partier under Almedalsveckan i Visby för att diskutera aktuella samhällsfrågor. Djurhållning och köttkonsumtion står i centrum för många av våra stora samhällsutmaningar: klimat, miljö, hälsa och inte minst global rättvisa och rätten till mat och vatten. Därför väljer Svensk mat- och miljöinformation under veckan att fokusera på hur vi kan minska köttkonsumtionen.

Djurhållningen är bland annat centrum för akuta miljöfrågor som vattenbristen på många håll i landet och övergödningsproblematiken i Östersjön.

- Därför väljer vi att fokusera på hur vi kan minska köttkonsumtionen under årets Almedalsvecka, säger Per-Anders Jande, styrelseledamot i Svensk mat- och miljöinformation. Vad kan politiker, organisationer, livsmedelsproducenter och måltidsanordnare och restauranger göra?

Regeringens aktuella livsmedelsstrategi ska öka konkurrenskraften för det svenska jordbruket. Men kan det ske om vi inte satsar på att utnyttja jordbruksmarken mer effektivt och långsiktigt hållbart?

- Det går att få ut mycket mer av jordbruksmarken om man fasar ut djurhållningen, som i de flesta fall är mycket ineffektiv och kräver mycket yta, vatten och andra resurser för liten avkastning. Om vi istället satsar på att producera bioenergi, biomaterial och råvaror till livsmedel för människor kan konkurrenskraften för det svenska jordbruket öka, säger Per-Anders Jande.

Under Almedalsveckan pratar Svensk mat- och miljöinformation med forskare och politiker om styrmedel som kan underlätta och snabba upp omställningen till ett hållbart och konkurrenskraftigt svenskt jordbruk.

Svensk mat- och miljöinformations seminarieprogram under Almedalsveckan:

4/7 kl 08.00-08.45: Frukostseminarium: Hur ser framtidens växtbaserade mat ut?

4/7 kl 17.00-22.00: Vegonorm på tidningen Syres vegomingel

5/7 kl 16.00-16.45: Föredrag och panel: Hur ser framtidens livsmedelspolitik ut?

6/7 kl 13.00-14.00: Panel: Framtidens hållbara jordbruk och hållbara livsmedel

6/7 kl 14.15-15.00: Samtal: Hur kan vi minska köttkonsumtionen?

6/7 kl 16.00-16.30: Inspirationsseminarium: Mer veganskt på jobbet – så veganiserar jag på arbetstid!

6/7 kl 16.45-17.30: Panelsamtal: Hur främjar vi växtbaserad mat?

6/7 kl 17.30-17.45: Prisutdelning: Vem har Almedalens grönaste käk?

Kontaktperson:

Per-Anders Jande