Stort intresse för kurs om radon i byggnader

Stort intresse för kurs om radon i byggnader

På Svensk Radonförening ser man ett stort intresse för att öka kunskapen inom hanteringen av radon. Kursen ”Radon i byggnader” har fått ett starkt gehör bland radonkonsulter och andra med ansvar för radonfrågan. Kursen som hittills haft fler än 130 deltagare ger teoretiska och praktiska kunskaper om radon för att kunna mäta, undersöka, projektera och utföra rätt åtgärder mot radon i byggnader.

Kursen ”Radon i byggnader” är också grunden för att klara de teoretiska kunskapskraven för certifiering som sakkunnig inom radon hos RISE.

– Vi har sedan tidigare identifierat ett behov av att öka kompetensen och kunskapsutbytet i frågor som rör radon. Det var också det som blev avstampet när vi utformade den här kursen där vi lägger lika mycket vikt vid de praktiska som de teoretiska inslagen. Det handlar inte minst om att förstå vardagen för radonkonsulter och andra som ansvarar för radonfrågan. Här känns det som vi fått en positiv respons från de medverkande, säger Dag Sedin, ordförande i Svensk Radonförening och kursansvarig examinator.

Bland de som medverkade vid den senaste kursen som genomfördes i slutet av oktober fanns bland andra Tim Ceder på Hemkomfort Svenska Hem & Miljö AB och Mats Lagerman på SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB.

– Ett par av de viktigare sakerna jag bär med mig är arbetet med konkreta räkneexempel och hur man går till väga när det gäller radon och nybyggnation. Vi arbetar med ett brett spektrum av kunder, från villaägare till förvaltare och bostadsrättsföreningar som har olika behov och förutsättningar. Det gör att jag har god nytta av den här kursen som ligger nära den vardag vi arbetar i, kommenterar Tim Ceder på Hemkomfort Svenska Hem & Miljö AB.

– SISAB har ett stort bestånd av skolor och förskolor där vi i princip tar hand om allt själva, inklusive utredningar. Därför har vi särskilt stor nytta av kursens praktiska övningar och beräkningsarbete vid exempelvis nybyggnation och markarbete, säger Mats Lagerman på SISAB.

Nästa kurs ”Radon i byggnader” arrangeras i april 2024. Mer information om anmälan och genomförande följer.

Kursprogrammet omfattar bland annat följande moment:

• Allmänt om radon, hälsorisker, enheter, historik
  • Radonkällor - mark, byggnadsmaterial, vatten
  • Radonåtgärd beroende på källa
  • Erfarenheter från radonsanering
  • Mätning av radon i inomhusluften
  • Undersökningsmetodik, demonstration av mätinstrument/räkneövningar
  • Radonsituationen i Sverige och lagstiftning
  • Förebyggande åtgärder vid nyproduktion
  • Metodbeskrivning för att mäta radon (bostäder och arbetsplatser)
  • Demonstration av mätinstrument/räkneövningar
  • Personcertifiering/diskussion/sammanfattning