Småskalig Vindkraft

Vid bra vindförhållanden kan detta även bli en god affär då det finns möjlighet att sänka sina elkostnader på lång sikt. Det finns även möjlighet att installera vindkraftverk som kan ge el på platser där inget nät finns installerat, som i sommarstugan eller fritidshuset.

Att veta hur man ska gå till väga är dock inte alltid så lätt. Därför har Svensk Vindkraftförening i samarbete med Energimyndigheten startat en rådgivningstjänst för dig som vill ha hjälp och råd när det kommer till småskalig vindkraft. Du kan även ladda ner en hel del matnyttig information på denna sida.

Svar på dina frågor

Kontakta Örjan Hedblom med dina frågor om småskalig vindkraft.
Skicka dina frågor till:

Vanliga frågor

Vi publicerar även löpande svar på de vanligaste frågorna här på hemsidan.
Klicka här för FAQ >

Marknadsöversikt, tillverkare
Att välja rätt tillverkare kan ofta verka svårt. Svensk Vindkraftförening har därför i samarbete med Energimyndigheten tagit fram en marknadsöversikt med de tillverkare som finns tillgängliga på den svenska marknaden. Klicka här för att ladda ner översikten >

Var ska jag börja?
Energimyndigheten har tagit fram en väldigt bra översiktlig broschyr för dig som funderar på att bygga ett eget vindkraftverk. Här kan du läsa om vilka saker som kan vara bra att tänka på innan du börjar processen. Du hittar broschyren på energimyndighetens hemsida >
Broschyren håller just nu på att uppdateras och då utveckling skett på området är inte all information aktuell. Detta gäller bland annat bestämmelser kring nätavgiften som ändrades i år. Hos nätverket för vindbruk kan du hitta uppdateringar löpande

Vilka tillstånd krävs?
För att installera ditt eget vindkraftverk kan du behöva söka tillstånd från olika myndigheter. Vindlov är en hjälpsam hemsida där du kan läsa om de tillstånd som krävs, steg för steg. Klicka dig vidare här >

Alternativa sätt att engagera sig
Bor du på en plats i Sverige där det inte blåser tillräckligt för att det ska vara lönsamt att bygga ditt eget vindkraftverk? Misströsta icke! Det finns flera alternativ för att främja vindkraftens utbyggnad i Sverige.

Vindkraftsel från din elleverantör
Många elbolag erbjuder idag sina kunder vindkraftsel som till 100% produceras med vindkraft. Fråga din elleverantör för att byta till vindkraft.

Andelsägande
Som privatperson kan du köpa andelar i vindkraftverk. Du kan välja att endast köpa tillräckligt stora andelar för att täcka din konsumtion eller investera för framtiden.

• småskalig vindkraft
  • vindkaft