Danska Illum plockar in Svensk(t)

Exklusiva varuhuset Illum beskriver sin vision såhär ”Att erbjuda våra kunder en unik och inspirerande shoppingupplevelse, med en utsöktpersonlig service, genom att presentera den bästa skandinaviska och internationella varumärken inom mode, skönhet och design”. Från och med augusti i år blir svenska designer företaget Svensk en del av sortimentet. Christina Santos, inköpare på Illum accessoarer är entusiastisk. ”Vi glæder os til at få alle vidunderlige huerne fra Svensk”

Svensk lanserades i Stockholm för fyra år sedan och sedan dess har tillväxten pekat spikrakt uppåt. Märket, som inriktar sig på stickade dam accessoarer, säljs idag i Sverige, Danmark, Norge, Österrike, Italien och Schweiz. Men det är framförallt på den svenska och danska marknaden som varumärket växer under 2011.

”Vi har jobbat väldigt hårt och att varuhus som Illum väljer att ta in Svensk ser vi som ett kvitto på att vi gör saker rätt” säger Diana Svensk, grundare.

Svensk satsar nu stenhårt på att fortsätta att växa på den Skandinaviska marknaden. Flera förfrågningar har kommit in från intresserade agenter i Norge och Finland, och under 2012 hoppas märket på att den positiva utvecklingen de haft i Sverige och Danmark de senaste åren kommer att sprida sig dit. ”Nu gäller det bara att hitta rätt samarbetspartners som tillfullo förstår våra värderingar och vår vision”, avslutar Diana.