Bok från Svensk Byggtjänst uppmärksammar byggsektorns säkerhetsbrister

Bok från Svensk Byggtjänst uppmärksammar byggsektorns säkerhetsbrister

2023 blev året med högst antal dödsolyckor i byggbranschen på tio år. Trots uttalade nollvisioner från såväl branschen som från politiken, omkom 57 personer i olyckor på svenska arbetsplatser under förra året. I Svensk Byggtjänsts nya bok Säkerhetsparadoxen undersöker arbetsmiljöexperten och författaren Fredrik Rosengren vad sektorn behöver göra för att minska olyckorna.

Få kunde under föregående år undgå byggsektorns mörker. Olyckorna blev rekordmånga och 57 personer miste livet på sin arbetsplats. Trots att myndigheter, branschorganisationer, företag och fackförbund alla är överens om att ingen ska riskera sitt liv på arbetsplatsen, har utvecklingen fortsatt åt fel håll och fler tragedier skett under årets första månader.

Denna negativa trend är något som författaren Fredrik Rosengren undersökt i över tio år. Nu publicerar han sin andra bok på ämnet arbetsmiljö och säkerhet – Säkerhetsparadoxen (2024) – utgiven av Svensk Byggtjänsts förlag. Författaren vill med hjälp av olika vetenskapliga discipliner, såsom psykologi, ekonomi och genusvetenskap, lyfta nya perspektiv för att skapa säkrare arbetsplatser.

– Idag fokuserar politiker och branschen främst på enkelspåriga åtgärder av byråkratisk och reaktiv natur. Det ökade fokuset på kvantifiering av frågan skapar en farlig illusion av säkerhet. Jag hoppas att denna bok kan bredda samtalet och visa på vikten av andra initiativ, säger författaren Fredrik Rosengren.

Säkerhetsparadoxen avhandlar bristerna med reaktivt arbetsmiljö- och säkerhetsarbete och förespråkar proaktiva arbetssätt med människans förutsättningar och behov i fokus. Med hjälp av tvärvetenskapliga resonemang diskuteras konkreta tillvägagångssätt som främjar arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor på olika organisatoriska nivåer, där ledarskapet är en kritisk framgångsfaktor.

Säkerhetsparadoxen föddes ur insikten att de befintliga sätten att arbeta med arbetsmiljö och säkerhet i byggbranschen helt enkelt inte räcker. Vi behöver beakta och tillämpa forskningsfynd från flera olika vetenskaper för att kunna vända trenden, fortsätter Fredrik.

Fredrik Rosengren är författare, utbildare och föreläsare med över 15 års erfarenhet av arbetsmiljöarbete inom högriskbranscher, både som konsult och i ledande befattningar. Han är utbildad vid Kungliga Tekniska Högskolan samt Stockholm Business School.

– Säkerhetsparadoxen är en handbok som alla ledare i branschen borde läsa. Det är ett viktigt bidrag för att förstå och förbättra arbetsmiljön i samhällsbyggnadssektorn. Vi på Svensk Byggtjänst är mycket stolta över att få ge ut den, säger Johanna Kullman, förlagschef på Svensk Byggtjänst,