Nytt inslag idag i Svensk Byggtjänst podd ”Snåret”: ”Vi behöver en social bostadspolitik”

Bostadsbristen äventyrar tillväxten i storstadsregionerna! Ungdomar kan inte studera, företag får inte hit experter och många hinner bli medelålders innan de får sin första egna bostad. Detta konstateras i senaste inslaget i Svensk Byggtjänsts podd ”Snåret”, som släpps idag den 11 juni. Opinionsbildarna Olle Wästberg från Nybyggarkommissionen, Vanda Kehr från jagvillhabostad.nu och Anna Wersäll från Stockholms Handelskammare medverkar.

Snåret är Svensk Byggtjänsts podcast. Där sätter vi den snåriga byggprocessen under lupp och bjuder in Byggsverige till dialog och debatt.

Nu närmar sig höstens riksdagsval. Vad föreslår politikerna för att vi ska få bättre fart på bostadsbyggandet? Vilka beslut kan snabba på planprocessen? Vad är viktigast för den nya regeringen att ta tag i?

I det senaste inslaget i Snåret samlar vi tre kravställare som får framföra sina krav för ökat bostadsbyggande till politikerna. I programmet diskuteras hinder och möjligheter på bostadsmarknaden – och hur vi kan skapa en social bostadspolitik.

Medverkande är Olle Wästberg, kommissionär på Nybyggarkommissionen, Vanda Kehr, projektledare på jagvillhabostad.nu och Anna Wersäll, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare. Programledare är som vanligt Emma Jonsteg, VD på Utopia Arkitekter.

”Lätta upp regelverket”
Anna Wersäll menar att reglerna för var man får bygga har gått för långt:

– Dagens regelverk får som konsekvens att byggprocesserna drar ut på tiden. Vi måste backa bandet gällande alla restriktioner.

Olle Wästberg instämmer och menar också att särreglerna i kommunerna måste bort och att konkurrensen i branschen behöver öka för att kunna pressa priserna:

– Idag har vi en oligopolmarknad där små företag inte har råd att vänta på markanvisningar.

Vanda Kehr betonade vikten av en social bostadspolitik för att de som idag står utanför bostadsmarknaden ska få chans till ett eget boende:

– Vi anser att allmännyttan behöver utökas och att vi måste få igång ett byggande för alla plånböcker. Dessutom behöver kollektivtrafiken byggas ut så att det blir attraktivt att också bygga längre ut från centrum.

Blocköverskridande åtgärder
De medverkande är eniga om att det krävs långsiktiga politiska blocköverskridande åtgärder för att komma tillrätta med bostadsbristen.

Olle Wästbergs fråga till politikerna är tydlig:

Är ni beredda att sätta er ner och komma överens?

I de två kommande programmen av Snåret kommer politiker från riksdagspartierna att få bemöta kraven från opinionsbildarna. I nästa program, som sänds den 17 juni, får Alliansen redogöra för hur de tänker få fart på byggandet och fixa bostadsbristen, om de får fortsatt förtroende efter valet i höst. Den 25 juni är det dags för oppositionen att säga sitt.

Lyssna på Snåret via www.byggtjanst.se. Diskussionen kring programmen förs på Twitter #snåret med Svensk Byggtjänsts VD Erik Hellqvist samt på Facebook.