Pressinbjudan:  Näringsliv och politiker debatterar samhällsbyggnadsfrågor – Välkommen till Samhällsbyggarforum den 2 oktober

Pressinbjudan: Näringsliv och politiker debatterar samhällsbyggnadsfrågor – Välkommen till Samhällsbyggarforum den 2 oktober

Var med när näringsliv och politiker diskuterar aktuella frågeställningar för byggbranschen på Samhällsbyggarforum – ett initiativ från Svensk Byggtjänst. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd tar plats i heta stolen och svarar på frågor om satsningar vi kan vänta oss framöver. Vilka infrastrukturinvesteringar presenterade regeringen i höstpropositionen och vilka effekter kan vi vänta oss av dessa?

Mer ur programmet:

• Paneldebatt om samhällsbyggandets tre stora utmaningar med Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare, Erik Alteryd, vd, Veidekke och Maria Wetterstrand, fristående grön debattör och Patrik Larsson, vVD Skanska Sverige.
  • Byggbranschen och den nya digitala tidsåldern, Mikael Ahlström, VD Britny.
  • Är BIM nyckeln till effektivare samhällsbyggnad?, Michael Thydell, BIM-strateg, Sweco.
  •  ”Jag tänker bli först med att bygga ett hus på månen” säger Mikael Genberg, konstnär och entreprenör, känd för flera spektakulära byggprojekt, däribland en röd stuga som placerades på Globens tak.

Andra talare som ger olika perspektiv på samhällsbyggnad kommer från Envac Scandinavia, HSB, Naturakademien, Plantagon, Stockholms stad, Stora Enso, Svensk Betong, Trafikverket och Tällberg foundation.

Dagen inleds och summeras av Erik Hellqvist, VD Svensk Byggtjänst, moderator är Ellinor Persson. Fullständigt program finner du här

Tid och plats: Tisdag 2 oktober klockan 08.30 – 18.00, Kulturhuset i Stockholm.

Pressackreditering eller frågor:

Jörgen Hallström, presschef Svensk Byggtjänst