Kyckling och kalkon är svenskarnas hälsoval

Ett nytt år innebär ofta löften om en hälsosammare livsstil. Det kan betyda att lyfta fler vikter på gymmet, åka mindre bil eller att äta en sundare kost. Även om långt ifrån alla lyckas hålla sitt löfte fullt ut är en sak säker – allt fler satsar på att bli hälsosammare med nyttig svensk fågel.

Efter julens frosseri väljer allt fler svenskar att gå över till nyttigare mat. Det vita köttet är oerhört populärt. Sedan 2005 har konsumtionen av svensk kyckling i januari ökat med hela 30 procent. Även kalkonbranschen ser en tydlig ökning. Bara under december 2012 köptes 30 procent fler hela färska kalkoner och 30 procent fler hela frysta inför julfirandet. Och under julsäsongen ökade försäljningen av typiska julprodukter gjorda av kalkon i mataffärer med 25 procent jämfört med samma säsong under tidigare år. I grannlandet Norge har den sundare livsstilen till och med lett till att livsmedelsbutikerna är tömda på kyckling.

Det är självklart roligt att allt fler väljer att äta svensk kyckling och kalkon även under julsäsongen och framför allt när man har kickat igång det nya året. Det är råvaror som ligger helt rätt i tiden. Förutom att det är gott, nyttigt och lätt att tillaga så innehåller fågel högvärdigt protein, lite fett samt vitaminer och mineraler. Kycklingen och kalkon innehåller en hög andel fleromättat fett och är en värdefull källa till vitamin D och järn som är viktigt under den mörka vintersäsongen i Sverige, säger Maria Donis, vd Svensk Fågel.

I dagarna har även Svensk Fågels nya reklamfilm rullat igång på TV4. Där lagar Ubbe Kvarnefält från Sveriges Mästerkock en ceasarsallad, ett av många hälsosamma sätt att variera kyckling på.

För mig och min familj har det alltid varit viktigt att käka näringsriktig och bra mat. Svensk kyckling är klockrent och funkar i alla sammanhang, säger Ubbe Kvarnefält.

Läs mer om det nyttiga fågelköttet: http://www.svenskfagel.se/?p=3097&m=818

Se den nya reklamfilmen: http://www.gulapippin.se/

Svensk Fågel är branschorganisationen för svensk kyckling och kalkon. Vi representerar hela kedjan, från avelsföretag, kläckerier och fodertillverkare till bönder och slakterier. Medlemsföretagen är: Lantmännen Kronfågel, Guldfågeln, Lagerbergs Kyckling, Knäreds Kyckling, Bjärefågel och Ingelsta Kalkon. Alla arbetar mot samma mål – att ta fram världens bästa kyckling och kalkon.

För mer information:

Maria Donis, vd, maria.donis@svenskfagel.se, 08-787 55 21 eller 0708-25 48 58