Nio av tio vill ha mat från svenska bönder i skolan

I dagarna söker landets niondeklassare till gymnasiet. En fråga som blir allt viktigare vid valet av skola är skolmaten och var den kommer ifrån. Enligt en färsk Novusundersökning anser nio av tio svenskar att svensk närproducerad kyckling ska serveras i skolan. Men vid en närmare granskning visar det sig att verkligheten är en helt annan – på många håll dominerar billig kyckling från länder som Thailand och Brasilien.

– Matvanorna lägger en viktig grund för all utveckling och lärande. Bra mat som ger näring och energi är förutsättningar för att kunna delta och fokusera på skolarbetet. Skolmaten är för vissa elever dagens enda lagade mål mat som därmed bidrar till mer jämlika förutsättningar i skolan, säger Kajsa Asp Jonson, dietist och hälsoexpert.

Under hösten och vintern har Svensk Fågel granskat ett antal kommuner och tagit reda på hur deras inköp av kyckling och kalkon ser ut. Resultat visar att det finns stora skillnader när det gäller vilken mat som våra barn och ungdomar serveras. Kommuner som Borlänge och Halmstad ligger i framkant genom att ställa höga kvalitetskrav på maten. Men tyvärr ser det inte likadant ut på andra håll.

– I Umeå kommun är mer än 65 procent av köttet importerat. Kommunen tar in kyckling från sju olika länder i tre olika världsdelar. Länder som har ett helt annat djurskydd, livsmedelskvalitet och inte minst arbetsförhållanden än vi har i Sverige, säger Ola Göransson, kycklingbonde från Röhls Gård och ordförande i branschföreningen Svensk Fågel.

I Göteborg har man valt att ställa krav på att köttet ska vara hundra procent ekologiskt. Det har resulterat i att kommunen i dag ratar den närproducerade kycklingen från gårdar utanför Göteborg. I Sverige är det svårt att föda upp ekologisk kyckling och är därför väldigt liten, trots tillväxt, vilket innebär att Göteborg antingen får välja bort kyckling eller importera ekologisk.

– I sin iver att göra rätt har det blivit fel. Och vi bönder får medhåll av svenska folket. I Novus undersökning visar det sig att 93 procent av svenska folket vill att svensk kyckling serveras i våra skolkök, och när de måste välja mellan importerad ekologisk kyckling och närproducerad kyckling från svenska bönder så väljer hela 87 procent den svenska.

Genom att välja bort mat från oss svenska bönder väljer kommunerna också bort en levande landsbygd, arbetstillfällen och de intäkter till kommunen som svenskt lantbruk genererar.

Fakta undersökningen

Undersökningen genomfördes av Novus under perioden 27 till 30 januari 2015. Totalt har 1 257 svenskar mellan 18 till 79 år intervjuats.