Svensk kyckling ger mycket protein för pengarna.

Ny Sifoundersökning: Okunskap kring protein

Det råder stor osäkerhet kring hur mycket protein vi behöver och att behovet av protein faktiskt ökar ju äldre vi blir. Det framkommer i en undersökning som Sifo Kantar har genomfört på uppdrag av branschorganisationen Svensk Fågel.

- Nästan två av tre svenskar, hela 64 procent, vet inte hur stort proteinbehov de har i dag jämfört med när de exempelvis var yngre. Det är uppseendeväckande siffror. Protein är en av kroppens viktigaste byggstenar och under perioder i livet som när man är sjuk, tränar mycket eller är äldre är det extra viktigt att få i sig protein, säger Stina Nordqvist, dietist på Svensk Fågel.

I studien framkommer också att 30 procent av respondenterna gärna äter något efter träningen och här väljer många proteintillskott eller ägg.

- Proteintillskott och pulver är onödigt och dyrt. Det är smartare och billigare att få i sig protein via kosten. Här slår kyckling exempelvis ägg. Kycklingen innehåller mer protein och det vita köttet har en bättre fettbalans. Det finns ett stort produktutbud av ätklara svenska kycklingprodukter i dag, så här kan man snabbt få i sig det viktiga proteinet efter träningen.

Tuffa tider gör att maten blivit dyrare, det gäller också för svensk kyckling. Men det vita köttet är prisvärt och en oerhört viktig källa till protein, mineraler och vitaminer

- Kycklingen som jag och andra bönder föder upp på våra svenska gårdar är säker och trygg. Genom att aktivt välja mat från oss svenska bönder bidrar du också till vår svenska beredskap och självförsörjning, säger Jenny Andersson, bonde och ordförande i Svensk Fågel.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd i februari 2023 av Kantor Sifo. Resultatet baseras på intervjuer med 1033 personer, en jämn fördelning av män och kvinnor, i åldersgruppen 25-55 år.

Viktiga resultat

• Nära två av tre (64%) vet inte om hur stort proteinbehov man har nu jämfört när man var yngre.
  • Tre av tio (30%) brukar äta något direkt efter att de tränat. Vanliga svar är bland annat ägg, proteinshake/pulver samt olika typer av frukt.
  • Nära två av tre (64%) svarar att det bästa receptet för att behåll muskelmassa ärproteinrik mat och styrketräning.
  • Hälften (51%) tror att kroppens muskelmassa minskar från 25 års ålder.
  • Undersökningen visar också att Flest tror ägg (20%) följt av kyckling (14%) och nötkött (13%) innehåller mest protein per 100g.

Läs mer om svensk kyckling och protein här.

För mer information kontakta:

Stina Nordqvist, dietist, Svensk Fågel: 070 633 06 50 eller stina.nordqvist@svenskfagel.se
Jenny Andersson, ordförande, Svensk Fågel: 070 533 58 59 eller jenny.andersson@svenskfagel.se

Kategorier