Ny undersökning: Stort förtroende för svensk kyckling

Svenska folket har fortsatt stort förtroende för kyckling. Debatten om fågelinfluensa har hittills haft mycket liten påverkan på vårt beteende och vår konsumtion. Däremot finns det en tendens att allt fler väljer svensk kyckling, det visar en undersökning bland cirka 500 svenskar. Svensk Fågels medlemmar inför nu en ursprungsmärkning av all svensk kyckling. - Genom vårt strikta kontrollprogram och våra tuffa hygienkrav håller svensk kyckling mycket hög kvalitet. Vi känner oss trygga i vårt hygienprogram. För att det ska bli enklare att hitta svensk kyckling i butiken inför samtliga våra medlemmar en ursprungsmärkning av svensk kyckling. Vårt blågula märke blir en kvalitetsstämpel, säger Maria Donis, VD Svensk Fågel. I undersökningen som har gjorts av företaget QuickWise den 21till 23 oktober, på uppdrag av Svensk Fågel, har man frågat 498 svenskar mellan 20 och 64 år om deras inställning till kyckling och om fågelinfluensan har påverkat deras konsumtionsvanor. Totalt svarar 82 procent att de äter kyckling en gång i månaden, varav 44 procent varje vecka. Jämfört med resultatet från en liknande undersökning som gjordes under oktober 2002 syns mycket små förändringar. Personerna i studien fick frågan om de hade förändrat sitt konsumtionsmönster den senaste månaden. Här var det lika många som säger sig äta mer kyckling i dag som de som säger sig äta mindre kyckling. Däremot, på den direkta frågan om fågelinfluensan påverkat människors beteende, svarade 22 procent att de är mer tveksamma till att åka utomlands och tio procent sade sig äta mindre kyckling. Samtidigt som studien visar att tio procent av dem som köper kyckling i dag har förändrat sina inköp och nu hellre väljer svensk kyckling. - Slutsatsen blir att fågelinfluensan har påverkat beteendet och kycklingkonsumtionen hos endast en liten del av konsumenterna, säger Lotta Axelsson, ansvarig för studien på QuickWise. - Det är självklart glädjande att allt fler väljer svensk kyckling. Vi har lång erfarenhet av smittskyddsbekämpning och kan exempelvis erbjuda en unik, säker salmonellafri kyckling, säger Maria Donis. Det är viktigt att påpeka att fågelinfluensa inte smittar genom livsmedel, man blir inte sjuk av att äta köttet. EFSA (European Food Safety Authority) gick på onsdagen ut med ett pressmeddelande där de förtydligar att det inte finns några som helst belägg för att fågelinfluensan smittar via livsmedel. Fakta kycklingkonsumtion: År 2004 åt vi 15 kilo kyckling per person i Sverige, av detta var 33,8 procent importerad kyckling. För mer information: Maria Donis, VD Svensk Fågel: Tfn: 08-667 17 20, Mobil: 0708-25 48 58, E-post: maria.donis@svenskfagel.se, www.svenskfagel.se Lotta Axelsson, projektledare Quickwise: Tfn: 0709-95 70 08, E-Post: lotta.axelsson@quickwise.se, www.quickwise.se Fakta Svensk fågel: Svensk Fågel representerar 98 procent av matfågelsproduktionen i Sverige. Medlemsföretagen är AB Kronfågel, Guldfågeln AB, Torsåsens Fågelprodukter AB, Lagerbergs Kyckling AB, Knäreds Kyckling AB och Ingelsta Kalkon AB samt avelsidkare, kläckerier, uppfödare och fodertillverkare - det vill säga hela producentkedjan.