SIFO-undersökning: Svenska folkets grilltopp

Sommar är grilltider och vi svenskar grillar som aldrig förr. Grillningen har blivit något av en folkrörelse. Nio av tio svenskar grillar under sommarhalvåret. I grilltoppen ligger fläskfilé tätt följd av kyckling. I norra Sverige dominerar fläskköttet, medan kycklingen är populärare i södra Sverige och i storstäderna. Göteborg är Sveriges kycklinggrillfäste – här har 21 procent kyckling som grillfavorit. Grillintresset är som störst upp till 49 år, sedan avtar det. - Kycklingkonsumtionen ökar hela tiden och nu avspeglas det också i våra grillvanor. Sex av tio svenskar brukar grilla kyckling. Allra mest kyckling grillar man i åldern 30 till 49 år. Och det är svensk kyckling som gäller, säger Maria Donis, VD Svensk Fågel. Fakta studien: I SIFO-undersökningen som genomfördes i maj har man frågat 1000 slumpmässigt utvalda svenskar (över 15 år) om deras grillvanor. Svensk Fågel är branschorganisationen för svensk kyckling och kalkon. Vi representerar hela kedjan, från avelsföretag, kläckerier och fodertillverkare till bönder och slakterier. Medlemsföretagen är: Lantmännen Kronfågel, Guldfågeln, Torsåsens Fågelprodukter, Lagerbergs Kyckling, Knäreds Kyckling och Ingelsta Kalkon. Alla arbetar mot samma mål – att ta fram världens bästa kyckling. __________________________________________________________________________ För mer information: Maria Donis, VD Svensk Fågel: Tfn: 08-787 5521, Mobil: 0708-25 48 58, E-post: maria.donis@svenskfagel.se, www.svenskfagel.se