Branschorganisationen Svensk Fågel firade 35 års jubileum med sina medlemmar på Ystad Saltsjöbad

Svensk Fågel fyller 35 år

I år firar Svensk Fågel 35 år! Branschorganisationen för svensk kyckling och kalkon har sedan 80-talet arbetat med hållbarhetsfrågor, djurvälfärd och livsmedelssäkerhet med resultatet att kyckling idag dukas fram på de flesta svenska matbord, både till vardags och fest. Det firades stort med alla medlemmar på ett sommarmöte i Ystad.

På Ystad Saltsjöbad samlades Svensk Fågels medlemmar för en sommarfest med intressanta talare, utställningar, god mat och framför allt möjlighet att äntligen få träffa kollegor och få en härlig paus i vardagen.

Historisk reflektion och stipendieutdelning
Jenny Andersson, ordförande och Maria Donis, vd inledde med en historisk reflektion, prisutdelning och avtackning av avgående styrelseledamöter och kollegor i branschen.

- Vi har intervjuat personer som har varit med sedan 1960-talet till måltidsforskare och experter på myndigheterna. Det är en viktig berättelse att ha med sig till dagens och kommande medlemmar. Vi har ett generationsskifte i branschen och engagemanget och styrkan att tillsammans driva branschen framåt har varit en styrka i utvecklingen säger Maria Donis, vd för Svensk Fågel.

Stiftelsen Svenska Kycklinguppfödare delade också ut stipendium till:

Sven och Elisabeth Secher - journalistik och medieproduktion inom branschpress

"För familjen Sechers litterära faktafyllda unikatet - Tidskriften Fjäderfä, i formatet anpassat att kunna rymmas i en overallficka, en av månadens postala höjdpunkter för alla oss i branschen. 26 års engagerat arbete som vi fått ta del av i den utmärkta tidskriften Fjäderfä."

Ingrid Hanson, docent i veterinärmedicinsk bakteriologi, SLU

"Ingrid har sedan Campylobacterprogrammets start bidragit med stor kompetens, positiv och nyfiken inställning. För svensk kycklingbransch är Ingrid ett föredöme för hur myndigheter tillsammans med bransch och experter gemensamt kan arbeta för att utvecklas, finna lösningar och bli bättre och effektivare."

Mikael Nilsson, primärplanerare på Atria

"Micke är en eldsjäl som inte ger sig förrän ett problem är löst, med sin långa erfarenhet och gedigna kunskaper är han en stor tillgång inom svensk kycklingproduktion och vi hoppas det förblir så i många år framöver"

Omvärldsanalys och pågående projekt
    Därefter följde en omvärldsanalys av matfågelbranschen i EU med Birthe Steenberg, AVEC följt av pågående projekt på Svensk Fågel. Inspiratören Olof Röhlander avslutade dagens föredrag och därefter var det dags för champagneprovning (med Svensk Fågels egen nyutbildade sommelier, Anna Silvera) middag och dans.

En jubileumsskrift som sammanfattar Svensk Fågels 35 år av mathistoria delades ut till alla på plats. Den kan även laddas ner här:

Svensk fågel - 35 års mathistoria

Mer information och kontakt:

Maria Donis, vd för Svensk Fågel:

maria.donis@svenskfagel.se