Varning för nya skojare som vill ”rädda” din domän

I dagarna blir mängder av företagare uppringda av ett företag ”B” som säger sig vilja ”rädda” det uppringda företagets domännamn. ”Räddningen” består i att företagaren ska betala 1900 kronor till ”B” så registrerar han likalydande domäner till företaget. Heter ditt företag exempelvis www.husbilsexpo.se vill ”B” registrera även www.husbilsexpo.com Tackar du nej, registrerar ”B” alla liknande webbplatser till företaget. Webbplatser som kan gå till spel- och/eller porrsidor. Varje gång någon råkar trycka på det felaktiga domännamnet och kommer till spel eller porr istället, får ”B” pengar. Det riktiga företaget drabbas av färre kunder eftersom den tilltänkta kunden drar sig för att gå in på webbadressen igen av rädsla för att återigen hamna på den felaktiga sidan. Svensk Handel ser det här arbetssättet som ren utpressning eftersom ”B” indirekt hotar företagaren ”betalar du inte oss 1900 kronor kan vi inte hjälpa dig från spel och porrsajter”. Det är också en totalt oseriös verksamhet som måste stoppas. För eventuell information var vänlig kontakta: Dick Malmlund, säkerhetschef Svensk Handel, 0702 88 88 88 eller Cecilia Giertta, presschef Svensk Handel, 08 762 77 50 eller 070 593 64 08 För eventuella kommentar var vänlig ring: Helen Nilsson, informationsansvarig Svensk Handel 08 762 77 00 eller Cecilia Giertta, presschef Svensk Handel 08 762 77 50 eller 070 593 64 08 Svensk Handel, som till medlemsantalet är största organisation inom Svenskt Näringsliv, har 14 000 medlemsföretag med sammanlagt 20 000 arbetsplatser, där 250 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti- och detaljhandel. Ordförande är Kenneth Bengtsson och vd Dag Klackenberg. Cecilia Giertta Presschef Svensk Handel +46 8 762 77 50, +46 70 593 64 08 cecilia.giertta@svenskhandel.se