Hästsjukvårdskurs för Blå Stjärnor på 1920-talet

Hundra år i djurens tjänst

Föreningen Svenska Röda Stjärnan bildades 1917 med huvudsaklig uppgift att ta hand om skadade hästar i krig. Ett djurens "röda kors". Föreningen utbildade medlemmar i hästsjukvård. Redan 1918 fick de nytta av kunskaperna då de tillsammans med en hästambulans samt en veterinär reste för uppdrag vid finländska frihetskriget. Där tog stjärnsystrar hand om skadade hästar som verkat vid fronten. Nästa stora insats var vid vinterkriget i Finland, som bröt ut 1939. Återigen skickades en hästambulans med stjärnsystrar nu via Haparanda till Kuopi. För att undvika sammanblandning med den sovjetiska Röda Armén ändrades namnet 1941 till Svenska Blå Stjärnan.

Efter kriget lades utbildningens fokus på lantbrukets djur för att ingå i det ekonomiska försvaret.

Idag arbetar organisationen med smittskydd och krisberedskap inom djurområdet med uppdrag från Jordbruksverket, länsstyrelser, kommuner och andra myndigheter. Nu är fokus på lantbrukets djur men också häst. På senare år utbildas Blå Stjärnor även för smittskydd inom binäringen. Runt om i landet arrangerar förbund och ungdomsavdelningar föreläsningar, läger och andra aktiviteter för djurintresserade. Svenska Blå Stjärnan är en ideell organisation för djurintresserade i alla åldrar. I föreningsverksamheten lyfts både produktionsdjuren och sällskapsdjuren, såsom katt, hund och smådjur, fram.

I helgen 13-14 maj firar Svenska Blå Stjärnan genom en jubileumsstämma på Karlbergs slott. Föreläsare är Jordbruksverkets generaldirektör Leif Dennerberg, arméchef Karl Engelbrektson, avdelningschef på Myndigheten för samhällsskydd- och beredskap Cecilia Nyström samt veterinär Kalle Hammarberg. Moderator är Johan Beck-Friis, informationschef Sveriges Veterinärförbund. Musik av Livgardets Dragonmusikkår.

Seminariet invigs av riksstjärnchef Christina Arosenius.

Svenska Blå Stjärnan (SBS) är en idéburen, ideell organisation och också en frivillig försvarsorganisation. Vi utbildar medlemmar för att de ska kunna ställa upp och arbeta om det skulle bli ett utbrott av djursmitta i landet eller vid annat krisläge inom djurområdet. Under de senaste åren har våra utbildade medlemmar arbetat vid salmonellautbrott, oljesanering, mjältbrand 2016, fågelinfluensa 2016 och 2017 och under drygt två år 2008 - 2010 med Blåtunga.

För mer information ring generalsekreterare Kristin Sundström 0708 581217