Gå direkt till innehåll
Oljeskadade fåglar behöver tvättas varsamt så att inte djurets naturliga fettlager skadas.  Bild: Magnus Edelius
Oljeskadade fåglar behöver tvättas varsamt så att inte djurets naturliga fettlager skadas. Bild: Magnus Edelius

Sjöfågel tvättas efter oljeutsläpp i Blekinge

Katastrofhjälp Fåglar och Vilt rycker ut för att hjälpa oljeskadade fåglar efter fartygsolyckan i Blekinge. Frivilliga försvarsorganisationen Svenska Blå Stjärnan bistår i arbetet och det är redan igång.

Föreningen Katastrofhjälp Fåglar och Vilt tar hand om de oljeskadade fåglarna utanför Blekinges kust. Arbetet genomförs i samarbete med Svenska Blå Stjärnan. Föreningarna har tidigare samarbetat kring utbildning i tvätt av oljeskadade fåglar och de har samverkat i skarpa lägen vid tidigare kriser.

Fåglar som skadats svårt av oljan är bland andra vigg och knipor, svanar, gräsänder, skarvar, gäss och doppingar.

När oljeskadade fåglar tas om hand görs först en bedömning av hur fågeln mår. Om djuren ska orka med att bli tvättade får de inte vara alltför utmattade. Därför är det vanligt att man tar hand om och utfodrar fåglarna ett par dagar innan man tvättar dem.

Oljan förstör fjädrarnas och dunets isolering mot kyla och oljan påverkar också flytförmågan. Fåglarna kan frysa ihjäl på grund av att fjäderdräkten inte värmer. Om flytförmågan försämras kan fåglarna drunkna.

När fåglarna ska tvättas behöver man veta vilken olja det handlar om och personalen behöver känna till hur man ska tvätta. Efter tvättningen kan sjöfåglarna behöva rehabiliteras i upp till flera veckor för att fjäderdräkten ska återhämta sig.

Den som inte vet hur man gör ska inte försöka hjälpa oljeskadade fåglar, varnar Svenska Blå Stjärnans utbildningskonsulent Eva Ladberg:

- Allmänheten ska absolut inte försöka fånga oljeskadade fåglar. I stället ska man ska rapportera sina iakttagelser på Sölvesborgs kommuns hemsida.

Kontakt:

Katastrofhjälp Fåglar och Vilt

Catharina Lundberg, ordförande, 0707-540306, catharina.l@gmail.com

Svenska Blå Stjärnan

Eva Ladberg, utbildningskonsulent, 08-42503043, eva@svenskablastjarnan.se

Kristin af Malmborg, generalsekreterare, 08-42503045, kristin@svenskablastjarnan.se

Kategorier

Svenska Blå Stjärnan är en frivillig försvarsorganisation med uppdrag att ta hand om lantbrukets djur vid kriser, smitta och andra svåra händelser. I vårt uppdrag ingår också att informera om hur vi alla kan stärka vår beredskap inför svåra samhällsstörningar. Svenska Blå Stjärnan har drygt 5500 medlemmar. Som medlem kan du ta del av kurser, föreläsningar, studiebesök och och mycket mer - allt med djuren i fokus. Läs mer på www.svenskablastjarnan.se

Kristin af Malmborg

Generalsekreterare 070-858 12 17