Tre hundtokiga dagar

Tre hundtokiga dagar

Tre hundtokiga dagar i Stockholm 17-19 juni

Alla hundar älskar att spåra, det har de flesta hundägare märkt. Men hur lägger man ett spår, vad bör man tänka på? Under tre dagar riktar vi in oss på spår, första hjälpen för hund samt massage och stretching. Du får lära dig mer om hur hunden fungerar vid spårning, vad som kännetecknar bra spårmark och prova på olika typer av spår. Vid all hundträning finns risk för skador. Med hjälp av massage och stretching ökar du chansen för att upptäcka dem i tid. Dessutom får du en fin stund med din hund. Svenska Blå Stjärnans instruktör i första hjälpen för hund kommer och föreläser om akutvård för skadade hundar. Hur lägger man ett tassbandage? Hur agerar man om hunden fått i sig skadliga alger när den badat?

Träning och teori kommer att varvas under dagarna och all träning sker med mjuka, individanpassade metoder. Lägret är öppet för din som är 16 år eller äldre. Svenska Blå Stjärnan har flera läger och kurser för alla åldrar. För mer information och anmälan se www.svenskablastjarnan.se samt för mer information www.sabyholm.se

_____________________________________________________
Svenska Blå Stjärnan är en frivillig organisation som arbetar med krisberedskap för djur. Organisationen har drygt 6000 medlemmar varav 2 300 har överenskommelse att ställa upp vid utbrott av smittsam djursjukdom eller annan händelse av allvarlig karaktär. Arbetet bedrivs i samverkan med Jordbruksverket och MSB, Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap. Svenska Blå Stjärnan anordnar även kurser i djurskötsel för vuxna och barn samt utbildar djurägare i första hjälpen för hund och häst. Mer information finns på www.svenskablastjarnan.se