Helsingborg Arena. Foto: Anders Ebefeldt

2020 ITTF Swedish International Open

Med anledning av senaste tidens ökning av covid-19 i Skåne kommer 2020 ITTF Swedish International Open inte att genomföras.

Tävlingen var planerad att spelas 30 november – 5 december i Helsingborg Arena. Dock utfärdades nya regionala restriktioner i Skåne från Folkhälsomyndigheten (FHM) samt Region Skåne vilket medför att tävlingen inte kan spelas. Smittspridningen i Skåne är av en sådan omfattning att Folkhälsomyndigheten i samråd med regionens smittskyddsläkare bedömer det nödvändigt att börja tillämpa lokala allmänna råd. Beslutet har även skett i samråd med Länsstyrelsen i Skåne och Region Skåne.

– Vi gjorde ett mycket tappert försök att starta upp världspingisen på nytt på hemmaplan och tävlingen rönte stort intresse med många anmälningar redan, men tyvärr. Hälsan måste alltid komma i första hand och med den senaste tidens ökning av smittspridningen och de uppdaterade restriktionerna som nu gäller kan vi inte genomföra arrangemanget. Mycket arbete var redan gjort och detta tar vi med oss framåt och hoppas att vi snart kommer kunna få se både våra svenska och de utländska stjärnorna på plats i Sverige och i andra internationella evenemang. Vi kommer helt enkelt igen, säger Svenska Bordtennisförbundets ordförande, Petra Sörling.

Fler evenemang framöver
Helsingborg har goda erfarenheter och traditioner av såväl nationella som internationella bordtennisevenemang. 2017 spelades veteran-EM i staden och 2019 var det dags för para-EM att inta Helsingborg Arena som invigdes 2012. Och bordtennis är något staden gärna fortsätter med i framtiden.

– Helsingborgs stad har en lång tradition av att arrangera bordtennisevenemang i samarbete med lokala föreningen BTK Rekord. För oss har de stora internationella bordtennisevenemangen varit riktiga fullträffar och därför tyckte vi att det skulle varit jätteroligt att få välkomna delar av världseliten till vår fantastiska arena. Tyvärr, med den ökade smittspridningen och de uppdaterade restriktionerna blev det inte så denna gång och självklart måste vi alla ta ansvar för att inte bidra till ökad smittspridning. Vi ser dock framtiden an med stor tillförsikt och vill mer än gärna arrangera såväl nationella som internationella bordtennistävlingar här i Helsingborg, säger Henrik Gidlund, Senior Project Manager vid Helsingborg Convention & Event Bureau.

Petra Sörling

Henrik Gidlund