Toppseedade svensken Mattias Falck. Foto: Manfred Schillings

Bordtennis-EM 2020 i Warszawa, Polen, 22–27 juni 2021

Mellan 22 och 27 juni är det dags för individuella EM i bordtennis i Warszawa, Polen. Sverige skickar en trupp på nio spelare, fem herrar och fyra damer. Toppseedad i herrklassen är Europaettan och världsåttan Mattias Falck. Förutom singel spelas även dubbel och mixed.

– Vi har flera medaljchanser. Mattias Falck är toppseedad i singel och alla de andra har också kapacitet att ta medalj. I dubbel har vi två riktigt bra par med goda möjligheter så vi åker till EM och siktar på medaljer, säger herrarnas förbundskapten Jörgen Persson.

– Det ska bli mycket intressant att se hur våra spelare står sig mot övriga europaeliten. Linda Bergström är högst rankad i vårt lag, OS-klar och i sitt livs form och på OS-kvalet tidigare i vår vann hon mot många högre rankade spelare så det ska bli intressant att följa henne, säger damernas förbundskapten John Wall.

Senaste svenska individuella EM-guldet bärgades 2013 då Li Fen vann guld i österrikiska Schwechat. För att hitta ett individuellt EM-guld på herrsidan får vi gå tillbaka till år 2000 då Peter Karlsson segrade i Bremen, Tyskland.

Spelsystem herrar
113 herrar deltar och 32 av dessa seedas och lottas direkt in i första omgången, övriga 81 spelar kvalspel. Ytterligare 32 kvalspelare lottas efter kvalspelet in med de 32 seedade spelarna. I varje kvalgrupp spelar tre till fyra spelare. Vinnarna av de 24 grupperna är klara för första omgången och ytterligare åtta spelare har möjlighet att ta sig till första omgången genom fler kvalmatcher där grupptvåorna deltar. I kvalet spelas matcherna i bäst av fem set och från första omgången bäst av sju set.

Spelsystem damer
106 damer deltar och 32 av dessa seedas och lottas direkt in i första omgången, övriga 74 spelar kvalspel. Ytterligare 32 kvalspelare lottas efter kvalspelet in med de 32 seedade spelarna. I varje kvalgrupp spelar tre till fyra spelare. Vinnarna av de 21 grupperna är klara för första omgången och ytterligare elva spelare har möjlighet att ta sig till första omgången genom fler kvalmatcher där grupptvåorna deltar. I kvalet spelas matcherna i bäst av fem set och från första omgången bäst av sju set.

Dubbel
I herr-, dam- samt mixeddubbel spelas samtliga matcher i bäst av fem set.

Spelplats
Centralny Ośrodek Sportu Torwar, Łazienkowska 6a street, 00-449 Warsaw, Poland.

Lottning
Lottningen genomförs söndag 20 juni klockan 17.00.

Lokalt pressansvarig
Wojciech Adamczak
press@pzts.pl

Svenska Bordtennisförbundets pressansvarig