EM-truppen 2021

EM-truppen 2021

Till europamästerskapen i lag 2021 så har de svenska förbundskaptenerna tagit ut sina trupper bestående av fyra spelare per lag. EM spelas i Cluj, Rumänien 28/9-3/10. Detta mästerskap är en lagtävling till skillnad från det EM som spelades tidigare i år som var med individuella klasser (singel och dubbel), det mästerskapet var uppskjutet från 2020 på grund av den rådande pandemin medan detta mästerskap är ett ordinarie mästerskap.

De svenska damerna är inför EM rankade åtta i Europa.

Damer (världsranking inom parentes):
Linda Bergström (78)
Filippa Bergand (172)
Stina Källberg (184)
Jennifer Jonsson (304)

Ställföreträdande förbundskapten Peter Blomquist har tagit ut sin EM-trupp i tre olika steg. Linda Bergström och Stina Källberg var direktuttagna. Filippa Bergand vann nyligen ett internt EM-kval mot sju andra svenska spelare och idag kompletterar Peter Blomquist truppen med Jennifer Jonsson.

– Det är inte Inte mycket att diskutera vad det gäller Linda och Stina som är våra två bästa spelare. Jag väljer att komplettera truppen med Jennifer Jonsson som har gjort det bra i svenska tävlingar under sommarperioden räknat från SM i Köping fram till tävlingar nu i augusti, säger Peter Blomquist om sin laguttagning.

Det svenska herrlaget är inför EM rankade tvåa i Europa bakom OS-finalisterna Tyskland.

Herrar (världsranking inom parentes):
Mattias Falck (9)
Jon Persson (43)
Anton Källberg (50)
Truls Möregårdh (103)

Förbundskapten Jörgen Persson har tagit ut fyra spelare på ett bräde för att representera Sverige i lagtävlingen i Cluj, Rumänien.

– Jag har denna gång valt att ta ut endast fyra spelare till lagmästerskapet, speciellt med tanke på att det är ett relativt kort mästerskap på fem dagar, säger Jörgen Persson om sin uttagning.

Svenska Bordtennisförbundets sportchef Mikael Andersson kommenterar hela truppen på följande sätt:

– Vi ser fram emot detta EM med stor tillförsikt, speciellt efter en lite avslagen OS-insats i Tokyo där vi inte lyckades fullt ut. Målsättningen skall vara hög och då handlar det om att slåss om ett EM-Guld för herrarna som länge visat att dom tillhör europatoppen. Det skall bli extra spännande att följa Truls Möregårdh och Anton Källberg som absolut är redo att bidra på ett annat sätt än tidigare. Våra damer kan slå ur underläge och hittar våra två toppspelare Linda Bergström och Stina Källberg formen samtidigt så kan vi absolut hota de bästa lagen i Europa, säger Mikael Andersson.

Frågor kring EM-truppen besvaras av:
Peter Blomquist
peter.blomquist@svenskbordtennis.com