Peter Blomquist ny förbundskapten för det svenska herrlandslaget i bordtennis

Förbundskaptensteam för herrlandslaget utsett av Svenska Bordtennisförbundet

Svenska Bordtennisförbundet är glada över att utse ett förbundskaptensteam för det svenska herrlandslaget med Peter Blomquist (Söderhamns UIF) som ansvarig förbundskapten. Tillsammans med Blomquist så kommer även Peter Andersson (Eslövs AI) och Ulf Carlsson (Halmstad BTK) inneha en förbundskaptenstitel inom detta team. Processen inleddes med en översyn av landslagsverksamheten och förbundskaptenstjänsten utlystes såväl internationellt som nationellt.

Förbundskaptensteamet kommer att leda det svenska herrlandslaget under de nästkommande fyra åren med start från och med januari 2017. Flera spännande tävlingar och utmaningar står på agendan för herrlandslaget där VM 2018 på hemmaplan i Halmstad såklart kommer att vara en höjdpunkt och en fortsatt satsning mot OS i Tokyo år 2020.

-Det är mycket hedrande med utnämningen och ett kvitto på att man gör någonting som är bra. Det är en oerhört inspirerande utmaning och jag ser fram emot att kunna vara med och påverka det man vill göra med svensk bordtennis fullt ut, säger Peter Blomquist.

Blomquist fortsätter sitt resonemang kring framtiden och sina ambitioner med landslaget:
- Målsättningen är att vi ska vara bäst i Europa - vinna guld på Europamästerskap. Samt att vinna medalj på VM eller OS under denna 4 års period. Sedan sikta på nästa steg och det är att utmana Asien på allvar.

Gällande sammansättning av tre förbundskaptener så kommenterar Blomquist det på följande sätt:
- Vi tre är huvudtränare från de största och bästa träningscentra i Sverige och att vi samarbetar och gör vårt yttersta tillsammans för att utveckla svensk bordtennis gemensamt så lägger den en väldigt bra grund för framgång. Det finns mycket erfarenhet och kunskap att hämta från denna lösning. Styrkan med alla oss är att vi mer än de flesta gillar att vinna och kan vi då ”fightas” tillsammans så kommer det att bli kanonbra.

Peter Andersson kommenterar sin nya roll med landslaget och det kommande samarbetet med Carlsson och Blomquist.

-Det känns väldigt inspirerande med detta uppdrag. Vi tre har i många år tampats med varandra på föreningsnivå och att vi nu tillsammans ska samarbeta med svensk landslagspingis tror jag kan bli riktigt bra, säger Peter Andersson

Ulf Carlsson som varit anställd sedan 2012 som förbundskapten och som nu går in i en ny konstellation säger följande om denna nya organisation.

-Det ska bli spännande med denna nya konstellation. Jag tycker att det ska bli väldigt roligt att få att arbeta vidare med spelarna och försöka hjälpa dem att fortsätta utvecklas. Det är att utveckla spelare som jag tycker är roligast och det jag brinner för.

Under januari så kommer den nya förbundskaptenstrion att träffas och sätta ramverket och rollerna inom denna konstellation.

Förbundschef Mikael Peterson säger så här om utnämningen:
- Vi har valt ett ledarteam för herrlandslaget med ett övergripande ansvar för pojkkadetter och herrjuniorer. Det är tre mycket meriterade tränare som alla kommer in med höga ambitioner och erfarenhet från mycket starka bordtennismiljöer med Peter Blomquist som ytterst ansvarig. Blomquist har också uttalat extra tydligt att teamarbetet är viktigt för att nå högt ställda mål.

Alla tre förbundskaptener har idag en befattning som huvudtränare inom varsin svensk Pingisligaklubb (Eslöv, SUIF och Halmstad), uppdraget som förbundskaptener kommer att delas med tidigare uppdrag där tiden fördelas 50/50.

Mer information:

Mikael Peterson
Förbundschef Svenska Bordtennisförbundet

Peter Blomquist

Ulf Carlsson

Peter Andersson

Fakta om förbundskaptenerna
Namn
: Peter Blomquist
Bor: Söderhamn
Född: Uppsala
Ålder: 43 år
Familj: Sambo Helena och två barn (Emma 20 år och Adam 18 år)

Blomquist är idag huvudtränare för Pingisligalaget Söderhamns UIF där han varit tränare sedan år 2000 då han lade sitt eget racket på hyllan efter 10 år som spelare i SUIF:s A-lag i Pingisligan. Blomquist har haft huvudtränaransvaret i SUIF sedan år 2003, en period som innefattat sex SM-finaler med ett guld (2009/2010).

Blomquist har dessutom i olika perioder varit ansvarig för det svenska herrjuniorlandslaget under sex år och det svenska pojkkadettlandslaget i två år.

Namn: Peter Andersson
Bor: Eslöv
Född: Eslöv
Ålder: 47 år
Familj: Fru och två barn (Jonathan 20 år och David 15 år)

Andersson inne på sin nionde säsong som huvudtränare i Eslöv, denna period har gett sju SM-guld och ett SM-silver i lag. 2015 segrade Eslöv i ETTU-cupen och 2016 föll Eslöv med minsta möjliga marginal i finalen av Champions League mot franska Pontoise Cergy.

Andersson har dessutom under sina år som tränare haft ett antal olika uppdrag som coach på olika tävlingar för det svenska landslaget.

Namn: Ulf Carlsson
Bor: Halmstad
Född: Falkenberg
Ålder: 55 år
Familj: Fru Åsa och sonen Isaac 10 år, dessutom sönerna Jesper (26år) och Joakim (24år) från ett tidigare äktenskap.

Carlsson har sedan 2012 varit anställd som förbundskapten och har dessförinnan nio år som förbundskapten i Sverige och fem år som förbundskapten i Norge på meritlistan.