Första gången på 25 år - Bordtennis VM i Sverige tillsammans med SVT

Första gången på 25 år - Bordtennis VM i Sverige tillsammans med SVT

Det är första gången på 25 år som ett VM i bordtennis spelas i Sverige. Lag-VM spelas 29 april-6 maj 2018 i Halmstad och kommer vara det evenemang som är störst i Sverige sett till antalet länder som deltar och hur många som kommer att följa via TV och sociala medier världen över under 2018.

Svenska Bordtennisförbundet (SBTF) är väldigt glada över att tillsammans med Sveriges Television (SVT) ha skrivit ett avtal om sändningsrättigheterna för VM i Halmstad. Avtalet garanterar sändningar i SVT:s huvudkanaler och ger med det ännu fler chansen att få se detta evenemang. Det är dessutom första gången på 20 år som ett VM sänds direkt på SVT.

- Nu är det klart att det blir världspingis på svensk TV med Sveriges Television (SVT) under hemma-VM i Halmstad. Det är mycket glädjande då det var länge sedan SVT sände bordtennis dessutom kommer SVT att bevaka och sända från SOC i Stockholm. Världspingis på svensk TV är som bäddat för idrottskalas, säger Mikael Peterson, förbundschef på Svenska Bordtennisförbundet.

I en separat överenskommelse kommer även SVT att sända från finaldagarna på Swedish Open Championships (SOC) som spelas i Eriksdalshallen, Stockholm 13-19 november. En tävling som lockar ett startfält i klass med VM och många gånger kallats för "Lilla VM". Förra året nådde svensken Mattias Karlsson final i singelspelet efter att bland annat besegrat nykorade World Cup mästaren Dimitrij Ovtcharov från Tyskland på sin väg fram till final. Biljetter finns att köpa nu.

- Bordtennis är en utmärkt TV sport med fart och spänning. Bordtennisen växer i Sverige med ökande medlemstal så det känns extra roligt att vi tillsammans med SVT kan nå ut till så många som möjligt både under SOC och VM säger Petra Sörling ordförande i Svenska Bordtennisförbundet

Fakta
VM spelas i tre divisioner med 24 lag i vardera där såväl de svenska herrarnas som damerna spelar i den högsta divisionen, Championship division. VM spelas i Halmstad Arena, Halmstad 29 april till och med den 6 maj och arrangeras av Svenska Bordtennisförbundet tillsammans med Destination Halmstad. Biljetter finns att köpa från och med 15 november.

350-400 miljoner åskådare förväntas via TV-sändningar följa VM från hela världen. Bordtennisen har idag 226 länder anslutna till sitt internationella förbund och är med det störst i världen. På sociala medier räknas bordtennisen som den tredje största sporten. Bordtennis är hur man än räknar världens största individuella sport.