Helsingborg Arena kommer under hösten 2022 vara skådeplatsen för en internationell bordtennistävling för ungdomar.

Internationell bordtennistävling för ungdomar till Helsingborg

Svenska Bordtennisförbundet tillsammans med Helsingborg Stad och BTK Rekord kommer i augusti 2022 stå som värdar för en internationell bordtennistävling för barn och ungdomar mellan 11 och 19 år. Tävlingen ingår i det internationella bordtennisförbundets nya tävlingsstruktur, World Table Tennis, WTT.

Tävlingen, som kommer att spelas i Helsingborg Arena 8–14 augusti, kommer locka cirka 300 deltagare plus ledare från framförallt Europa men även övriga delar av världen.

– Det känns jätteroligt att fortsätta satsningen på bordtennisevenemang i samverkan med BTK Rekord och Svenska Bordtennisförbundet. Vårt samarbete har alltid varit gott och bordtennisen har givit mycket till Helsingborg, säger Henrik Gidlund, enhetschef för Helsingborg Convention & Event Bureau.

Den lokala arrangörsklubben BTK Rekord har stor erfarenhet av både nationella och internationella evenemang. Det senaste stora bordtennisevenemanget var Para-EM 2019 och dessförinnan Veteran-EM 2017.

– BTK Rekord är alltid redo att vara med och arrangera denna typ av internationella tävlingar. Tidigare har det varit seniortävlingar men att det nu är en tävling för ungdomar ser vi som väldigt positivt då vi tror att det kan inspirera våra egna barn och ungdomar att satsa ännu hårdare på sin idrott, säger BTK Rekords ordförande Anders Hylén.

Svenska Bordtennisförbundet har som strategi att söka och genomföra internationella evenemang. Under hösten 2023 kommer bordtennis-EM att arrangeras i Malmö men redan innan dess är förhoppningen att kunna bjuda pingispubliken på även en WTT-tävling för seniorer.

– Vår målsättning är att ha ett årligen återkommande internationellt evenemang. Tack vare vårt fina och långsiktiga samarbete med både staden och BTK Rekord kan vi nu välkomna ungdomseliten till fantastiska Helsingborg Arena. Jag är övertygad om att vi kommer visa övriga världen att vi är bäst i klassen på att arrangera välstrukturerade, hållbara och återkommande tävlingar, säger Svenska Bordtennisförbundets ordförande Petra Sörling.

WTT Youth delas in i två nivåer, WTT Youth Contender och WTT Youth Star Contender och årligen kommer det hållas omkring 100 tävlingar runt om i världen. Tävlingen som kommer till Helsingborg 2022 är en WTT Youth Contender med klasserna U11, U13, U15, U17 och U19.

Thomas Buza

Förbundschef 0708-727378