Succé på SOC för Sverige, nu förlängt avtal och fler chanser att se bordtennis i världsklass i Stockholm.

ITTF Swedish Open (SOC) i bordtennis – kvar i Stockholm

Svenska Bordtennisförbundet har förlängt sitt avtal med Stockholms Bordtennisförbund om att arrangera SOC i Stockholm med tre år. Avtalet innebär att SOC kommer att spelas i Stockholm fram till och med 2022.

- Från Svenska Bordtennisförbundets sida är vi mycket glada över att kunna presentera en förlängning av avtalet med Stockholms BTF som samarbetspartner och arrangör av SOC. Ett långt samarbete som möjliggör hållbara satsningar i såväl kompetensutveckling som investeringar i arrangemanget. Det är viktigt för svensk bordtennis att världstoppen kommer till huvudstaden där vi har optimala möjligheter att sprida bordtennisen, säger Svenska Bordtennisförbundets styrelseordförande Petra Sörling.

Världseliten på plats
SOC har ett väldigt gott rykte på den internationella scenen och lockar varje år den yttersta världseliten till Sverige. Tidigare i år spelades kanske den starkaste upplagan av tävlingen någonsin med mer eller mindre samtliga världsspelare på plats i Eriksdalshallen. Få om ens några idrottsarrangemang lockar så starkt startfält som Swedish Open, som tillsammans med VM i Halmstad troligtvis bjöd på de två bästa startfälten som spelats i Sverige under 2018, alla sporter inkluderade.

Svenska framgångar
Svensk bordtennis står sig starkt i dessa sammanhang, såväl sportsligt som arrangörsmässigt. Flera svenskar var långt framme i turneringen där Kristian Karlsson och Mattias Falcks finalplats i dubbel var den främsta framgången i den senaste upplagan. SOC är bara ett av flera internationella arrangemang svensk bordtennis arrangerat de senaste åren.

- Det är naturligtvis väldigt roligt att vi kan få arbeta vidare med SOC i Stockholm. Vi är väldigt stolta över arrangemanget och att vi får fortsätta bjuda pingissverige i allmänhet men stockholmare i synnerhet på världspingis. Samarbetet med Svenska Bordtennisförbundet är väldigt viktigt för oss och vi är glada över förtroendet, säger Stockholms Bordtennisförbunds styrelseordförande Håkan Björk.

Nästa SOC spelas i oktober 2019 i Eriksdalshallen. Välkomna då!