Jörgen Persson ny förbundskapten

Jörgen Persson ny förbundskapten

Från den 1 oktober är Jörgen Persson ny förbundskapten för det svenska herrlandslaget i bordtennis. Persson har det senaste året varit assisterande förbundskapten åt Peter Blomquist som nu går in i en ny roll.

Som spelare är det få som kan matcha Jörgens meritlista med fem VM-guld, 10 EM-guld och sju OS-starter. I tränarrollen fick Jörgen sitt stora genombrott under VM i Budapest 2019 där han coachade fram Mattias Falck till ett VM-silver.

Jörgen är ett respekterat namn på den internationella scenen och sitter bland annat i det internationella bordtennisförbundets "board of directors" där viktiga internationella frågor behandlas.

Svenska Bordtennisförbundet har under en tid arbetat med att förnya kontraktet med Jörgen och bygga en ny landslagsorganisation. I och med avtalet med Jörgen faller nu en stor bit i det bygget på plats.
– Vi är självklart mycket nöjda med att ha hittat denna skräddarsydda lösning med Jörgen. Svensk bordtennis har i detta fått ett starkt ledarteam där nuvarande förbundskapten Peter Blomquist träder in i en ny, lite mer långsiktig roll med fokus på talangutveckling, medan Jörgen får ansvar för att ta medaljer på mästerskap, säger Svenska Bordtennisförbundets sportchef Mikael Andersson och fortsätter:
– Vi har en starkt uppåtgående trend för vårt herrlandslag med en god konkurrens i gruppen. Vi har varit beslutsamma i vår kommande målsättning där planen är att ta minst ett guld på EM, VM eller OS under 2021.

Jörgen har det senaste året vuxit in i ledarrollen och ser fram emot vad framtiden har att erbjuda.
– Vi har många intressanta mästerskap framöver där jag tror att vi har bra chans att utmana Tyskland som de senaste åren varit en tuff nöt för oss att knäcka. Vi siktar alltid på medalj och kan vi besegra tyskarna kan det räcka riktigt långt. Ett lite mer långsiktigt mål att givetvis att försöka utmana Kina igen men då krävs det enligt mig två saker, det ena är att arbeta med en långsiktig plan och det andra är att vi själva måste tro det är möjligt, säger Jörgen Persson med en förhoppning om att allt snart ska bli som vanligt igen:
– Vi hoppas att EM i Polen i september går att genomföra som tänkt. Kortsiktigt blir det vårt första viktiga mål att se fram emot.

Jörgen är inte bara uppskattad på coachbänken utan kommer tack vare sin personlighet och stora nätverk hjälpa svensk bordtennis framåt.
– Det känns väldigt bra att vi knutit upp Jörgen Persson till vår framtida landslagsorganisation som nu börjar ta form i sin helhet. Att ha en kapten med stor erfarenhet från de riktigt skarpa situationerna är naturligtvis värdefullt och skapar såväl förtroende som trygghet hos våra spelare. Dessutom har Jörgen ett mervärde för svensk bordtennis då han har ett väldigt stort nätverk som vi hoppas kunna dra fördel av i vårt arbete med framtida samarbetspartners, säger Thomas Buza, förbundschef i Svenska Bordtennisförbundet.

Jörgens anställning sträcker sig initialt fram till EM 2022.

Mikael Andersson, sportchef
mikael.andersson@svenskbordtennis.com