Truls Möregårdh vinner SM-guld i herrsingel

Kungen av SM är Truls Möregårdh, bordtennis

Senior- och Para-SM avslutades igår (3 mars) efter fyra dagars tävlande i STIGA Sports Arena, Eskilstuna. Ett integrerat mästerskap där det spelades hela 19 klasser sammanlagt med både friskpingis och Para-pingis tillsammans sida vid sida.

Mästerskapets stjärna
Mängder av matcher spelades på absolut högsta nivå där flera världsspelare kämpade om de åtråvärda SM-medaljerna och när krutröken lagt sig och matcherna var spelade så stoltserade sjuttonåriga Truls Möregårdh med sina två första (ja, vi räknar med att det blir fler) SM-guld i individuella sammanhang som senior. Seger i semifinal över Mattias Falck (Nummer 15 i världen) och sedan i finalen över Kristian Karlsson (nummer 30 i världen), två meriterade storstjärnor som precis som alla andra fick ge sig för Truls denna helg.

Truls Möregård segrade i herrsingel och herrdubbel (i par med landslagskompisen Jon Persson) och tog silver i mixeddubbel (tillsammans med klubbkompisen Filippa Bergand). Segern i herrsingel innebär även att Truls tar hem en plats i den svenska VM-truppen för VM i Budapest senare i vår.

Vinnare och medaljörer
Många värdiga vinnare och Emil Andersson var en av dessa, Emil tog hem hela tre klasse och visade varför han är ett av hemmahoppen inför Para-EM i Helsingborg i september. På damsidan så lyckades Linda Bergström vinna guld i damsingel efter att ha besegrat sverigeettan Matilda Ekholm i finalen med 4-2 i set, första SM-guldet för Linda. Stina Källberg vann U20-singelklassen och damdubbelklassen och tog sig till semifinal i damsingel, även hon gör ett strålande mästerskap. Grattis till alla vinnare och medaljörer!

Sammanfattning alla klasser och vinnare

Alla resultat

Ett stort tack från Svenska Bordtennisförbundet till Eskilstuna BTK, Destination Eskilstuna, Grillska gymnasiet och STIGA Sports AB för att ni var med och genomförde detta högklassiga arrangemang. Många timmar, dagor, veckor och månaders arbete från en mängd människors ideella arbete möjliggör denna tävling och är ett fundament för svensk idrott.