VM-tvåan Truls Möregårdh representerar Eslövs AI BTK under Ligacupen och Sweden Tour Finals.

Ligacupen och Sweden Tour Finals i bordtennis

5-7 januari intar den svenska bordtenniseliten Eslöv för att göra upp om titlarna i Ligacupen och Sweden Tour Finals. I Ligacupen delar de fyra bäst placerade herr- respektive damlagen efter halva säsongen i Pingisligan by STIGA och i Sweden Tour Finals tävlar de spelare som individuellt samlat mest poäng under höstens Sweden Tour-tävlingar.

I Ligacupen deltar herrlagen Halmstad BTK, Eslövs AI BTK, Spårvägens BTK och Söderhamns UIF samt damlagen Eslövs PK, Halmstad BTK, Lekstorps IF och IK Juno. Ligacupen inleds med semifinaler under onsdagen och avgörs sedan med finaler på torsdagseftermiddagen.

I Sweden Tour Finals spelas klasserna Elit och U20 dit de tolv respektive åtta bästa poängplockarna under höstens deltävlingarna tagit sig.

En som ska spela både Ligacupen och Sweden Tour Finals för sitt Eslövs AI BTK är nyblivne VM-tvåan Truls Möregårdh.

– Det ska bli riktigt kul att få spela en så här stor turnering på hemmaplan och det har blivit en stor grej i Eslöv efter mitt VM-silver så jag hoppas på så mycket publik som möjligt. Det kommer kännas lite speciellt att spela på hemmaplan inför alla vänner och min familj men jag kommer njuta av det och om spelet känns lika bra som under VM kommer jag vinna, säger Truls och fortsätter:

– Vi (Eslöv) vann Ligacupen förra året och är supertaggade på att vinna igen. Det är ett svårt och annorlunda system där allt kan hända men vi siktar på guld.

Tävlingen kommer att sändas via Sportbladet Plus vilket också är första gången som en bordtennistävling sänds på siten.

– Det är väldigt roligt att vi på Sportbladet ska sända Ligacupen och Sweden Tour Finals med den svenska bordtenniseliten. Vi ser verkligen fram emot detta, säger Magnus Herbertsson, utvecklingschef på Sportbladet.

I Ligacupen tävlar lagen om totalt 150.000 kronor i prispengar där 50.000 går till segrarna och även i Sweden Tour Finals är prissumman 150.000 kronor där vinnarna erhåller 25.000 kronor var.

Ligacupen och Sweden Tour Finals spelas i Eslövshallen, Onsjövägen 3, 241 34 Eslöv. Arrangörer är Svenska Bordtennisförbundet och Eslövs AI BTK.

TIDSPROGRAM
Onsdag 5/1