​OS-kvalet till Sverige och VM-staden Halmstad

​OS-kvalet till Sverige och VM-staden Halmstad

Det europeiska bordtenniskvalet till de olympiska spelen i Rio de Janeiro sommaren 2016 skulle ha spelats i Istanbul den 6-10 april. Efter att staden nyligen utsatts för terrorattentat har ett flertal länder, däribland Sverige, uttryckt sin oro över att genomföra tävlingarna.

Därför har det Europeiska Bordtennisförbundet (ETTU) beslutat sig för att flytta arrangemanget till annan ort. Efter snabba överläggningar sändes en officiell förfrågan till Halmstad och nu bekräftar Svenska Bordtennisförbundet att tävlingarna kommer äga rum i staden, dock med ett annat datum, 12-16 april. Spelplats blir Halmstad Arena.

– Först och främst vill jag uttrycka min sorg till det Turkiska Bordtennisförbundet som jobbat väldigt hårt med sina förberedelser och inte får genomföra tävlingen. Sverige går nu in och försöker hjälpa vår stora bordtennisfamilj. Med åtanke på det som skett i Bryssel är det extra viktigt att vi alla tar vårt ansvar och står upp mot mörka krafter. Vi är medvetna om att det kommer innebära en stor påfrestning för många inom vår verksamhet att på så här kort tid kunna ställa om daglig verksamhet och fokusera fullt på att genomföra ett arrangemang av den här digniteten. Vi kommer dock att göra vårt absolut bästa och jag har fullt förtroende för både arrangören Halmstad samt anställd personal i vår organisation. Danska Bordtennisförbundet har också sträckt ut sin hand och vill hjälpa till vilket vi tacksamt tar emot, säger Petra Sörling, ordförande i Svenska Bordtennisförbundet.

Halmstad får ta en paus i sitt förberedelsearbete för ett annat bordtennisevenemang, nämligen lag-VM 2018, som kommer bli det största idrottsevenemanget någonsin i stadens historia.

– När förfrågan kom från det Europeiska Förbundet gjorde vi en kvick analys och självklart kommer det att bli en stor utmaning för vår organisation eftersom det är på extremt kort varsel som mycket ska göras. Jag är ändå övertygad om att vi kommer kunna genomföra tävlingen på ett sätt så att alla blir nöjda och det handlar också om att ta sitt ansvar och ställa upp när det stormar. Det är extraordinära omständigheter som föreligger och då är det viktigt att påtala att de som deltar i tävlingen – både spelare, ledare och media – utrustar sig med lite extra tålamod ifall det är saker som inte skulle fungera hundraprocentigt. Vi kommer dock att göra vårt allra yttersta för att tävlingen skall kunna genomföras så smidigt som möjligt, säger Johan F Lundberg, VD för Destination Halmstad.

För mer information:

Petra Sörling, ordförande