Anton Källberg. Foto: Manfred Schillings

OS-uttagningen i bordtennis

Under morgonen den 14 maj presenterade Sveriges Olympiska Kommitté ytterligare uttagningar till sommarens OS i Paris. Nu står det klart vilka svenska bordtennisspelare som tar plats i respektive lagtävlingar och singelklasser.

På herrsidan har det sedan en tid tillbaka varit klart att Anton Källberg, via högst världsranking, skulle knipa den första singelplatsen samt en plats till lagspelet. Efter att Kristian Karlsson spelat in sig till lagspelet via utmärkta kvalificeringsprestationer i mixeddubbel stod det klart att herrarnas förbundskapten Jörgen Persson befann sig inför en svår uppgift.

– Det var en tuff uttagning. Det var ju en plats i laget som stod mellan Truls Möregårdh och Mattias Falck. Båda två har spelat VM-finaler, Mattias 2019 och Truls 2021. Dessutom har vi ett världs- och europamästarpar i dubbel bland dessa, och dubbel har ju mycket betydelse i lagtävlingen på OS. Det var ett svårt val, inleder Jörgen Persson.

– Det blir Truls Möregårdh som får den andra singelplatsen och därmed också en plats i lagspelet. Mattias Falck kommer att bli fyra och reserv till laget, säger Jörgen Persson.

Linda Bergström i samband med Bordtennis-EM i Malmö 2023. Foto: Manfred Schillings

På damsidan blev det en desto enklare uttagning. Linda Bergström, nuvarande 30 i världen, blir Sveriges första uttagna spelare till singel- och lagspelet. Tätt där bakom finns Stina Källberg, och det valet var givet för damernas förbundskapten Tobias Bergman.

– Linda har varit bäst sett över ett helt år. Stina stegrar också på världsrankingen och har också gjort ett mycket bra år. Det var i övrigt inget snack om saken att Stina skulle få den andra singelplatsen, kommenterar Tobias Bergman.

OS-truppen kommer att bli identisk som de senaste mästerskapen vid lag-VM, lag-EM i Malmö samt European Games. Lagets tredje spelare blir Filippa Bergand, och Matilda Hansson åker med som reserv.

– Filippa har på sin tredjeplats klivit fram under både lag-VM, EM i Malmö samt European Games när vi behövt det som som mest. Hennes plats i laget kändes också given. När det gäller Matilda var det kanske en något jämnare uttagning än det varit vid de senaste lagmästerskapen. Men hon har varit med på hela resan hit, och är väldigt viktig i lagsammanhanget. En mycket bra lagkamrat som ställer upp i alla läge, fortsätter Tobias Bergman.

Vad blir era målsättningar under OS?

– Vi kom in som sextonde och sista lag, så vi ska i det här läget inte säga massa saker. Vi börjar trots allt mot ett topp 8-lag, så det blir stentufft direkt. Däremot ska vi jobba mot att få ut maximalt av hela laget under OS, och då kan det blir spännande. I singelspelet är det i första hand vår målsättning att hålla vår seedning, därefter tar vi det som det kommer på bästa sätt, säger Tobias Bergman.

Och så har vi mixeddubbeln med Stina och Kristian?

– Så som spelschemat ser ut och våra troliga seedningar blir kommer inte mixed och singel "krocka" förrän på dag tre. Så för helheten är det till och med bra att vi också får spela mixed, och göra det först. Bättre för oss (damlaget) att Stina får mycket matcher tidigt. Dessutom får vi ju säga att det är i mixed som vi har den bästa chansen att spela om medaljerna, avslutar Tobias Bergman som också kommer vara den som coachar i mixeddubbel

Nu väntar en tid med uppladdning och förberedelser för landslagen.

För delar av herrlaget stundar ligaslutspel i slutet av maj. Därefter går man in i en period varvat mellan läger och tävlingar hela vägen fram till OS. Först ett läger i Halmstad 7-11 juni, därefter Kroatien 1-7 juli och SOK:s "precamp" i Eskilstuna den 14-19 juli. Däremellan är det WTT Champions i Kina samt en WTT Star Contender i Ljubljana. För Kristian stundar en separat turné till Sydamerika tillsammans med Stina för att jaga bättre seedning i mixed.

Damerna har en liknande uppladdning. Förutom WTT Star Contender i Ljubljana har man fokus på WTT Contender i Tunis den 24-30 juni. Därutöver blir det läger Varberg 2-9 juli, SOK:s precamp i Eskilstuna 15-22 juli samt läger i Söderhamn 25-31 juli för de spelare som enbart ska delta i lag, under ledning av assisterande kapten Peter "Blomman" Blomqvist.

Sveriges uttagningar till OS i Paris

Herrar

Anton Källberg, singel, lagspel.
Truls Möregårdh, singel, lagspel
Kristian Karlsson, lagspel, mixeddubbel

Mattias Falck, lagspel (reserv)

Damer

Linda Bergström, singel, lagspel
Stina Källberg, singel, lagspel, mixeddubbel.
Filippa Bergand, lagspel

Matilda Hansson, lagspel (reserv)

Sveriges uttagningar till Paralympics i Paris

Uttagna 2024-05-08