Vy över Helsingborg, skådeplatsen för Para-EM 2025.

Para-EM i bordtennis till Helsingborg 2025

Ännu en gång har Svenska Bordtennisförbundet tillsammans med Helsingborgs stad värvat hem ett internationellt bordtennismästerskap till staden. Precis som 2019 är det ett europamästerskap som ska spelas i Helsingborg Arena under september 2025.

Senast det begav sig spelade det svenska landslaget hem hela tio medaljer och mästerskapet blev ett av de mest lyckade för de blågula spelarna, något SBTF:s sportchef Daniel Ellermann hoppas återupprepas.

– Det är oerhört glädjande att vi får ett hemma-EM i Helsingborg igen. 2019 var det bästa Para-EM:et jag själv har upplevt. Mästerskapet var strålande både som event men givetvis även sportsligt för Sveriges del. Det var ett stort minne för livet och jag ser verkligen fram emot att komma tillbaka till Helsingborg 2025, säger Daniel.

Helsingborg, med den lokala klubben BTK Rekord, har under de senaste åren utmärkt sig som en flitig arrangör av bordtennismästerskap och redan i år spelas ett världsmästerskap för ungdomar i staden.

– Efter det framgångsrika genomförandet av Para-EM 2019 är vi i Helsingborg mycket hedrade över att återigen få stå värd för detta prestigefyllda evenemang inom bordtennisvärlden. Värvningen är resultatet av ett mångårigt och mycket fruktbart samarbete med Svenska Bordtennisförbundet. Vi tackar också Visit Skåne som är en viktig samarbetspartner och medfinansiär, säger Henrik Gidlund, Enhetschef Helsingborg Convention & Event Bureau.

– Det här fina mästerskapet visar hur evenemang har kraften att bidra till ett mer inkluderande samhälle där allas rätt till rörelseglädje firas. Vi är mycket glada att kunna medverka till att det förverkligas, säger Visit Skånes vd Max Granström.

Att värva hem mästerskap till Sverige är en del av Svenska Bordtennisförbundets långsiktiga strategi.

– Vi är mycket stolta och glada över att kunna presentera ännu ett mästerskap på svensk mark de kommande åren. I vår strategi mot 2026 framgår det tydligt att internationella evenemang är viktigt för att samla upp och skapa nya resurser till svensk bordtennis, men framför allt lyfter det också fram en stolthet hos vår pingisfamilj. Allt detta ingår som ett led mot 2026 då Svenska Bordtennisförbundet firar 100 år, säger Dennis Lindahl, ordförande Svenska Bordtennisförbundet.

Det Internationella Bordtennisförbundet, ITTF, är huvudarrangör av mästerskapet och ser fram emot att återkomma till Helsingborg.

– Para-EM kommer tillbaka till Helsingborg efter ett fantastiskt mästerskap 2019 som väcker många minnen med enastående idrottsliga prestationer. Det är spännande att Helsingborg återigen står som värd för detta prestigefulla evenemang. På ITTF är vi passionerade kring att skapa en miljö där talanger får glänsa oavsett bakgrund eller förmåga, och detta mästerskap återger tydligt den bilden. Det handlar inte bara om den sportsliga prestationen, det speglar även Sveriges och Helsingborgs värden kring inkludering och sportsmannaanda. Ett hjärtligt tack till Svenska Bordtennisförbundet, Helsingborg Convention & Event Bureau, Helsingborgs stad och till den lokala klubben BTK Rekord för deras orubbliga support för att göra detta extraordinära idrottsevenemang möjligt, säger Petra Sörling, ordförande i ITTF.

Para-EM kommer att spelas i september 2025 och locka cirka 300 spelare från hela Europa.

Svenska Bordtennisförbundets kommande evenemang:
Juni 2024, Världstourtävling för ungdomar, Helsingborg
Juli 2024, Ungdoms-EM, Malmö