Svensk bordtennis tar avstamp i ett lyckat VM och blickar nu framåt

Svensk bordtennis förnyar

Lag-VM i bordtennis i Sverige som avgjordes i månadsskiftet april/maj blev ett mycket framgångsrikt evenemang – såväl sportsligt som organisatoriskt där herrarnas bronsmedalj var kronan på verket. I kölvattnet av dessa framgångar tar nu Svenska Bordtennisförbundet sats framåt mot den viktiga uppgiften att förvalta samt utveckla arvet efter VM i Halmstad. De senaste åren har svensk bordtennis haft en positiv utveckling och för att stå starkt rustade för framtiden sker nu därför en större organisatorisk satsning.

Thomas Buza ny förbundschef
Ny förbundschef blir Thomas Buza, 46 år från Helsingborg. Han har lång erfarenhet från bordtennis, både som spelare och ledare. De senaste åren har Buza varit tungt involverad i förberedelsearbetet och genomförandet av bordtennis-VM där han hade rollen som marknads- och kommunikationschef.

– För mig var det ett enkelt beslut när jag fick frågan. Att få vara med och leda utvecklingen av svensk bordtennis är en fantastiskt spännande utmaning. Mycket av mitt fokus kommer ligga på att skapa dialog med pingissverige samt att skapa samarbeten som gör att vi gemensamt utvecklar svensk bordtennis och bygger vidare på den fina grund som VM gett oss, säger Thomas Buza.

Dessutom tillsätts Mikael Andersson som sportchef och får därmed det yttersta ansvaret för utbildning och landslagsorganisationen. Andersson var också en viktig kugge vid bordtennis-VM där han hade rollen som tekniskt ansvarig. Han har tidigare varit verksam som dansk förbundskapten samt ansvarat för utbildning och utvecklingsfrågor vid det internationella bordtennisförbundet.

Svenska Bordtennisförbundets styrelse ser enigt mycket positivt på organisationsförändringen
– Vi är mycket nöjda med denna lösning. Först och främst vill vi tacka vår befintliga förbundschef, Mikael Peterson, för hans gedigna arbete. Nu behöver vi ta nästa steg och prioritera utveckling och då är vi övertygade om att detta är rätt väg. Både Thomas Buza och Mikael Andersson har i flera år verkat i periferin av svensk bordtennis via olika uppdrag och var i allra högsta grad delaktiga i vårt framgångsrika VM. Därför känns det helt rätt att knyta deras kompetens till oss på ett mer formellt sätt, säger Petra Sörling, styrelseordförande i Svenska Bordtennisförbundet.

Mikael Peterson har verkat som förbundschef i drygt fyra år och fokuserat framgångsrikt på ekonomi, stärka organisationen samt genomfört flytt av kansliet från Stockholm till Köping. Nu skrivs ett nytt kapitel där utveckling kommer vara ett prioriterat fokusområde därför väljer Peterson att gå vidare till nya arbetsuppgifter inom Svenska Bordtennisförbundet och får därför rollen som administrativ chef.

– Jag är mycket nöjd med jobbet jag utfört och känner att det är rätt läge att gå vidare. Det är en bra tidpunkt att lämna över förbundschefsjobbet. Jag kommer nu att jobba vidare med andra frågor inom svensk bordtennis som ligger mig varmt om hjärtat, säger Mikael Peterson.

Ledningsgrupp
En ny ledningsgrupp bildas med målsättningen att utveckla Sverige som bordtennisnation på alla plan där tillväxt, hållbarhet och synlighet kommer vara ledstjärnor.

Förutom Thomas Buza, Mikael Andersson och Mikael Peterson kommer även Max Ansbro ingå. Han ansvarar idag för marknad, kommunikation och event men kommer i den nya organisationen få en tyngre och mer affärsutvecklande roll med fokus på marknad, partnerskap och att säkra framtida evenemang långsiktigt – såväl nationella som internationella.

Thomas Buza och Mikael Andersson tillträder den 1 september. Mikael Peterson kvarstår i sin tjänst till och med 31 augusti.

Upplysningar:
Petra Sörling, styrelseordförande Svenska Bordtennisförbundet, 0733-98 20 40
Thomas Buza, tillträdande förbundschef Svenska Bordtennisförbundet, 0708-72 73 78

Thomas Buza
Ålder: 46 år
Bor: Helsingborg, ursprungligen från Mellerud.
Karriär: Före detta elitspelare med landslagsmeriter. Spelare, tränare, ledare och styrelseledamot i Halmstad Bordtennisklubb. Egen företagare med fokus på event och management.

Senaste uppdrag: Kommunikations- och marknadsansvarig för lag-VM i bordtennis i Halmstad på uppdrag av Svenska Bordtennisförbundet och Destination Halmstad.Projektledare för PING PONG POWER, ett socialt projekt vars syfte är att skapa intresse för bordtennis hos en bred allmänhet. Projektet initierades av Svenska Bordtennisförbundet och Destination Halmstad i samband med de bordtennisrelaterade aktiviteter som genomförts i Halmstad 2015-2018 och ägs nu av Svenska Bordtennisförbundet.

Mikael Andersson
Ålder: 56 år
Bor: Halmstad, ursprungligen från Mörsil.
Karriär: Chefstränare i Halmstad Bordtennisklubb, dansk förbundskapten. Utbildnings- och utvecklingsansvarig inom ITTF (International Table Tennis Federation) i cirka 15 år. Egen företagare med fokus på event och management.

Senaste uppdrag: Tekniskt ansvarig för lag-VM i bordtennis i Halmstad på uppdrag av Svenska Bordtennisförbundet och Destination Halmstad.