Jörgen Persson spelar pingis på ett äldreboende. Foto: Anders Andersson

Svenska Bordtennisförbundet lanserar PING PONG POWER

Idag lanserar Svenska Bordtennisförbundet sitt nya nationella rekryteringsprojekt, PING PONG POWER. Bordtennisföreningar runt om i landet kommer nu kunna söka totalt 2,8 miljoner kronor som delas upp i åtta olika projekt.

Syftet med projektet är att så många som möjligt ska komma i kontakt med sporten på ett eller annat sätt, pingis för alla överallt. Flera av delarna inom projektet har som mål att hitta nya målgrupper, där människor finns, i stället för att potentiella spelare ska hitta idrotten i sporthallen. Via program som PING PONG POWER Bordet och PING PONG POWER Event kommer föreningar från norr till söder synliggöra sporten, för att sedan kunna ta emot nya utövare, unga som gamla, i sin ordinarie verksamhet.

– Detta är en helt unik satsning vi gör för att på allvar få fart på pingisspelandet i landet. Många träningshallar är idag fulla vilket gör att våra föreningar måste hitta nya vägar för att vi ska kunna växa. Varför inte spela pingis på kontoret, på biblioteket, i ett köpcentrum eller på skolan? Jag är helt övertygad om att pingis är en sport som passar alla och genom PING PONG POWER kommer vi nå fler och nya målgrupper, säger Svenska Bordtennisförbundets generalsekreterare Thomas Buza och tillägger:

– Pingis är en fantastisk sport som kan utövas av alla, gammal som ung, liten som stor.

Planeringen och arbetet med PING PONG POWER har pågått under en lång tid och givetvis har coronapandemin satt käppar i hjulet då många av aktiviteterna är beroende av deltagare och att kunna genomföra aktiviteter. Idag, när restriktionerna kopplade till coronapandemin hävs, vill vi sända en kraftfull signal till våra klubbar att dra igång sin verksamhet.

– Nu när landet öppnar upp igen står vi redo att hjälpa våra 450 föreningar att sätta ordentlig fart med att bli fler pingisspelare och växa sin verksamhet. Vi hoppas att PING PONG POWER ska vara ett inspirerande och greppbart verktyg som uppmuntrar till att arbeta efter nya strategier till att bli fler. Mig veterligen har så stora pengar historiskt sett aldrig satsats på denna typ av projekt tidigare, säger verksamhetsstrategen och PING PONG POWER-ansvarige Patrik Björs Strand.

Satsningen är möjlig tack vare olika projektstöd från Riksidrottsförbundet, RF, PING PONG POWER-partnern Teknos samt eget investerat kapital.

Thomas Buza

Förbundschef 0708-727378