Landslagsspelaren Elias Ranefur är en av åtta spelare som gör upp i den första deltävlingen av Pro Series. Foto: ITTF

Svenska Bordtennisförbundet lanserar Pro Series

Svenska Bordtennisförbundet, SBTF, är stolta över att kunna presentera Pro Series – en ny tävlingsform för både damer och herrar som direktsänds i TV. Först ut är herrarna som kommer att hålla till i Eslöv medan damernas motsvarighet spelas i Halmstad.

Pro Series är en inbjudningstävling där svenska toppspelare ställs mot internationella elitspelare.

– Spelformen är oerhört intressant där alla möter alla med ett efterföljande slutspel. 16 deltävlingar, 10 för herrar och 6 för damer, är inplanerade från februari till augusti, säger Max Ansbro, evenemangsansvarig på Svenska Bordtennisförbundet samt projektledare för Pro Series.

Tack vare lanseringen av Pro Series och samarbetet med TV4 kommer svenska folket kunna få njuta av live-pingis under inte mindre än 250 timmar. Det är också första gången damerna får möjlighet att visa upp sig regelbundet i TV.

– Det känns spännande att få dra igång satsningen med Pro Series och väldigt viktigt att vi nu får visa upp både våra damer och herrar i direktsänd TV för en bred allmänhet på ett sätt som vi aldrig tidigare kunnat göra. Att vi skapar möjligheter för våra spelare – nationella och internationella – att spela matcher under en tuff period där mycket ställts in eller skjutits upp är givetvis också positivt. Prispengarna är lika för damer och herrar vilket är en självklarhet för Svenska Bordtennisförbundet, säger förbundsordförande Petra Sörling.

– Att vi tillsammans med Svenska Bordtennisförbundet lanserar ett helt nytt koncept i Sverige är jättespännande. Det är den största satsningen C More har gjort på bordtennis någonsin, där vi under 2021 kommer sända cirka 300 timmar live på våra plattformar och kanaler, säger Johan Cederqvist, chef för
C Mores kanaler och rättigheter.

Herrarna spelar sin första omgång av Pro Series 17-19 februari och damerna 24-25 februari.

PARTNERS