Stina Kallberg

Svenska Bordtennisförbundet och Köpings kommun förlänger

Svensk bordtennis har sedan 2002 samarbetat med Köpings kommun där basen är Svenska Bordtennisförbundets Riksidrottsgymnasium (RIG) där syftet är att underlätta kombinationen utbildning och idrott för spelare på elitnivå.

Nu förlänger parterna återigen samarbetet och den gemensamma tanken är att förstärka förbundets närvaro ytterligare i Köping med fokus på sociala projekt och en större damsatsning.
– För oss känns det väldigt positivt att få möjligheten att jobba vidare ytterligare en period med vår mångåriga partner. Det känns också extra spännande att vi nu gemensamt som en del i avtalet även planerar arbeta tillsammans i olika sociala projekt som gynnar båda parter. Dessutom kommer staden ha en nybyggd arena under hösten 2020 att tillgå och vi ser därmed stora möjligheter att arrangera såväl nationella som internationella evenemang där, säger Petra Sörling, ordförande i Svenska Bordtennisförbundet.

Från Köpings kommun kommer det också positiva tongångar kring att avtalet nu förlängs.
– Vi är mycket nöjda med att avtalet förlängts, Bordtennisförbundets verksamhet bidrar på många sätt till idrotten i Köping och den nya inriktningen med samverkan kring sociala projekt ser vi som extra positiv, säger Sara Schelin, kommunchef i Köpings kommun.

För Svenska Bordtennisförbundets sportsliga ledning innebär förlängningen att en viktig pusselbit inför framtida satsningar nu är på plats.
– Jag hoppas att vi nu kan utnyttja förutsättningarna som bevisligen finns i Köping på ett ännu mer konstruktivt sätt än tidigare. Utvecklingen av svensk dampingis är en högt prioriterad fråga och det pågår just nu en intressant och positiv diskussion kring detta, säger Mikael Andersson, sportchef i Svenska Bordtennisförbundet.

Avtalet mellan Svenska Bordtennisförbundet och Köpings kommun sträcker sig till och med utgången av 2022. Sedan 2014 återfinns också Svenska Bordtennisförbundets kansli i Köping.

Kontakt:
Köpings kommun