Svenskarna vidare till åttondelsfinal på World Cup i bordtennis!

Svenskarna vidare till åttondelsfinal på World Cup i bordtennis!

Bägge svenskarna Kristian Karlsson och Anton Källberg vidare från sina tuffa grupper där båda spelarna lyckades besegra klart högre rankade spelare.

Kristian Karlsson lyckades vinna sin grupp på World Cup via segrar över Gao Ning, Singapore, rankad som nummer tjugo i världen med klara 4-1 i set. En väldigt stark insats mot en världsspelare I den andra gruppspelsmatchen så besegrades William Henzell, Australien, rankad 127:a i världen också han med 4-1 i set. Kristian Karlsson alltså vidare som gruppetta.

Som gruppetta ställs Kristian imorgon Chuang Chih-Yuan från Taiwan rankad som nummer tio i världen. En tuff lottning men med ett startfält i absolut världsklass finns det inga lätta matcher , konstaterar Kristian Karlsson.

Anton Källberg endast 18 år gammal lyckades som 18:e seedad i tävlingen också ta sig till slutspel via en förlust mot Robert Gardos, Österrike, 26:a i världen med 1-4 och en vinst över Sharath Kamal Achanta, Indien, rankad 59:a i världen. Anton ställs mot japanen Jun Mizutani rankad sexa i världen.

- En mycket bra spelare men jag hoppas på att kunna få honom passiv. Då har jag chansen att vinna, kommenterar Anton sin lottning mot den japanska storstjärnan.

Åttondelsfinaler
11.00 Ma Long, Kina-Omar Assar, Egypten
11.00 Panagiotis Gionis, Grekland-Marcos Freitas, Portuga
11.45 Koki Niwa, Japan-Robert Gardos, Österrike
11.45 Dimitrij Ovtcharov, Tyskland-Gao Ning, Singapore
12.30 Jun Mizutani, Japan-Anton Källberg
12.30 Gustavo Tsuboi, Brasilien-Tang Peng, Hongkong
13.15 Chuang Chih-Yuan, Taiwan-Kristian Karlsson
13.15 Fan Zhendong, Kina-Simon Gauzy, Frankrike

Två svenskar bland dom sista 16 spelarna i en av dom mest prestigefyllda pingistävlingarna i världen. Det är enligt ITTF bara Världsmästerskapen som är större. Det beräknas att evenemanget i Halmstad följs från 120 länder och med över 150 miljoner tittare. Detta är det största mästerskapet på svensk mark sedan 1993 då VM spelades i Göteborg. Att samtidigt ha med två spelare bland dom sista 16 är en stor succé för svensk bordtennis.

Kristian Karlssons segerintervju efter match mot Gao Ning:

Anton Källbergs segerintervju efter match mot Kamal Achanta: