EM-truppen 2017 siktar på EM 2019

Sverige mot Danmark i EM-kval 27 februari 2018, bordtennis herrar

Inför EM i lag som spelas 2019 i Nantes, Frankrike, så spelar det svenska herrlandslaget kvalspel i en grupp om tre nationer där de två högt placerade nationerna går till slutspel medan det för det tredjeplacerade laget återstår fler kvalmatcher. Totalt spelar 24 nationer slutspel på EM.

I de sex grupperna så är Sverige (seedade 3:a) och därmed högst seedade i grupp 3A före Danmark (seedade 15:e) och Spanien (seedade 7:a) i vilket som får anses som en tuff lottning sett till ranking.

VM-Test
EM-kvalmatchen kommer att spelas den 27 februari i Halmstad Arena, Halmstad. Samma spelplats där det två månader senare kommer att spelas världsmästerskap i bordtennis.

- En perfekt möjlighet att få spela i VM-arenan med en riktig match som dessutom är viktig. Det ger oss en bra möjlighet att testa både spelare och arena inför VM, säger förbundskapten och uttagningsansvarige Peter Blomquist.

EM-kvalmatchen kommer sportsligt att bli ett väldigt bra test men även för VM-organisationen (Svenska Bordtennisförbundet och Destination Halmstad) som får chansen att testa allt annat runt om kring lagmatchen. Samma dag kommer även det Internationella Bordtennisförbundet att genomföra lottningen av VM på plats i Halmstad

- Naturligtvis vill vi ge det svenska landslaget de allra bästa förutsättningarna inför VM och därför är det superkul att vara med och arrangera även detta kvalspel, säger Johnny Ewerstein, Projektledare för VM. Att vi kan kombinera ihop VM-lottningen med världspingis i passar perfekt, fortsätter Ewerstein.

Mer information om VM-lottningen kommer att kommuniceras vid ett senare tillfälle.

27 februari
14.00 VM-lottning (plats ännu ej bestämd)
18.30 EM-kval Sverige-Danmark, herrar, Halmstad Arena (preliminär starttid)

Max Ansbro