Anna-Carin världsetta och stort hemmahopp på EM!

Truppen till Para-EM på hemmaplan, bordtennis

Om exakt två månader startar Para-EM (spelas 16-21 september) på Helsingborg Arena. Idag släpps den svenska truppen för mästerskapet.

EM på hemmaplan kommer givetvis bli en stor upplevelse för hela truppen. Sverige har till detta mästerskap breddat truppen jämfört med tidigare mästerskap och med 20 spelare är det den största truppen under Daniel Ellermanns år som förbundskapten och förmodligen den största svenska mästerskapstruppen genom alla tider.

Vilka chanser har Sverige?
– Sverige har en spännande trupp där det blandas rutinerade spelare som tagit flera medaljer från tidigare mästerskap med yngre hungriga spelare där flera av dem gör mästerskapsdebut. Sveriges största medaljhopp är förra årets VM-spelare; Anna-Carin Ahlquist, Ingela Lundbäck, Alexander Öhgren, Emil Andersson och Daniel Gustafsson. Linus Karlsson tillhör också de som deltog vid VM förra året men en hälseneskada från mars månad gör hans medverkan mycket osäker. En Linus i god form är en stor medaljkandidat i både singel- och lagspelet, säger förbundskapten Daniel Ellermann.

Sverige har ett guld att försvara från senaste Europamästerskapen 2017 – Anna-Carin Ahlquists guld i rullstol klass 3. Den Paralympiska mästarinnan från London 2012 och tillika aktuell världstvåa och europaetta, är givetvis en av de stora favoriterna i Helsingborg. Hon visar redan nu en god form då hon nyligen vann Egypt Para Open utan setförlust.

Debutanterna
Mästerskapsdebutanter är Cajsa Stadler, Anja Händén, Magnus Norgren, Isak Nyholm, David Olsson och Jonas Hansson. Yngst i truppen är 15-åriga Isak Nyholm som är uttagen i både singel och lag tillsammans med David Olsson.

Framtiden
Nio av spelarna är 22 år eller yngre. Flera av dem kan redan nu på allvar vara med och slåss om medaljerna och givetvis tas tillfället i akt att på hemmaplan ge några extra spelare chansen.
– EM i Helsingborg ger oss möjlighet att inte bara visa upp våra nuvarande världsstjärnor utan även ge våra stora framtidshopp mycket nyttiga erfarenheter inför deras kommande år i landslaget. Vi hoppas också att EM på hemmaplan på ett bredare plan ska inspirera personer med funktionsnedsättning att ta steget till ett aktivare liv och i bästa fall ge oss fler bordtennisspelare, säger Daniel Ellermann avslutningsvis.

Följande spelare är uttagna i Sveriges EM-trupp:
Anna-Carin Ahlquist, IFK Österåkers BTK, singel och lag
Ingela Lundbäck, Ortvikens PK, singel och lag