Mattias Falck, Sveriges högst rankade bordtennisspelare. Foto: ITTF

Truppen till vårens bordtennis-VM spikad

Förra veckan togs den rutinerade trion Mattias Falck, Kristian Karlsson och Jon Persson ut och kompletteras nu med ytterligare två spelare. Vinnaren av helgens SM, Truls Möregårdh, vann inte bara guld i herrsingelklassen, utan vinsten betydde också en plats i VM-truppen. Den femte platsen gick till Anton Källberg vilket betyder att truppen består av samma fem spelare som för drygt ett år sedan vann brons under lag-VM i Halmstad.

– Det är ett väldigt starkt herrlag vi skickar till Budapest. Det var härligt att se Truls knipa sin VM-plats genom att vinna SM, en seger som kommer att ge honom ett jättelyft framöver tror jag. Den femte och sista platsen går till Anton Källberg och inte heller där råder det någon tvekan. Anton är en av de spelare vi tror och satsar mycket på för framtiden, säger herrarnas förbundskapten Peter Blomqvist och fortsätter:

– Våra största medaljchanser på herrsidan finns i dubbel och mixed. Både Mattias och Kristian samt Anton och Truls visade under Swedish Open i höstas att de kan vara med och slåss på högsta nivå. Singel är å andra sidan betydligt mer svårbedömt och en framgång där är mycket beroende på dagsform och lottning.

Även på damsidan skickas ett ungt lag med både rutin och lite mer oprövade kort i seniorsammanhang. Så sent som i söndags spelade Linda Bergström hem damsingelklassen på SM där hon i finalen besegrade veteranen Matilda Ekholm. Dessa båda var redan uttagna till VM-truppen och kompletteras nu med två U20-spelare, Stina Källberg och Filippa Bergand, som båda två var i final i den ålderskategorin.

– Ett individuellt VM på damsidan är den tuffaste utmaningen man kan tänka sig i vår sport. Samtidigt ska det bli spännande att se våra tjejer ta sig an uppgiften och för att lyckas är det toppform som krävs. Jag tycker helt klart att samtliga våra tjejer utvecklas och blir bättre steg för steg. Det blir extra intressant att se våra två yngre spelare, Stina Källberg och Filippa Bergand, som med rätt form och med rätt lottning säkert kan överraska. Det är också positivt med Linda Bergström, som vann SM i helgen, och som hela tiden jobbar sig framåt och uppåt. När det gäller Matilda Ekholm så har hon flertalet gånger redan visat vad hon är kapabel till. Hennes ranking som topp-30 i världen inger respekt bland motståndarna. Störst chanser tycker jag finns i mixed- och damdubbel, säger Peter Sartz, förbundskapten för damlandslaget.

Med en genomsnittsålder på 24,5 år är det en av de absolut yngsta trupperna Sverige skickat till ett individuellt VM. Noterbart är också att två syskon är med och representerar Sverige, nämligen Anton och Stina Källberg.

Uttagna spelare:

Damer