Tuff VM-lottning för bordtennisherrarna

Tuff VM-lottning för bordtennisherrarna

De svenska bordtennisherrarna fick en tuff lottning till lag-VM i Tokyo som inleds i slutet av april. Sydkorea, Taiwan, Nordkorea, Vitryssland och Spanien är motståndarna i gruppspelet där det gäller att vara bland de tre bästa för att spela vidare om medaljerna.

- Sydkorea och Taiwan är favoriter i gruppen och Nordkorea brukar också vara svåra men gör vi det bra finns det bra chans att komma topp tre i gruppen, säger Anders Johansson, sportchef på Svenska Bordtennisförbundet.

De svenska herrarna ligger i högsta divisionen, Championships division, där 24 lag gör upp om medaljerna. Lag-VM inleds med gruppspel om fyra grupper med sex lag i varje. Vinnarna i varje grupp är klara för kvartsfinal medan tvåorna och treorna går till åttondelsfinal. Vid lag-VM 2012 slutade de svenska herrarna sexa.

För de svenska damerna väntar spel i andradivisionen och där väntar Venezuela, Slovenien,Grekland, Brasilien och Chile i gruppen.

Fler länder än någonsin

Totalt 125 länder är anmälda till lag-VM vilket är nytt rekord. Vid lag-VM i Tyskland 2012 var det 118 länder som deltog. 121 herrlag och 100 damlag kommer att delta i tävlingen som avgörs i Tokyo med start den 28 april och final den 5 maj.