Truls Möregårdh får instruktioner av Jörgen Persson under WT i Budapest, Ungern.

Världsmästare vikarierar som förbundskapten, bordtennis

52-årige Jörgen Persson med fem VM-guld, tio EM-guld och sju starter i OS rycker nu in som vikarierande förbundskapten för herrlandslaget i bordtennis. Just nu befinner sig Persson i Budapest där World Tour Hungarian spelas 15-20 januari.

För Svenska Bordtennisförbundets sportchef Mikael Andersson har det länge varit en dröm att engagera spelarna från guldåren och med Jörgen på bänken är det nu en dröm som går i uppfyllelse, även om det bara handlar om ett vikariat.

– Det har länge varit en naturlig målsättning inom svensk bordtennis att ta tillvara på den kompetens vår guldbeströdda generation, med Jan-Ove Waldner och Jörgen Persson i spetsen besitter, säger Mikael Andersson och fortsätter:

– Just nu har vi en situation i herrlandslaget där en av våra ordinarie förbundskaptener Peter Andersson inte är tillgänglig på grund av personliga skäl och den andra, Peter Blomqvist är på utlandsresa. Detta gjorde att det blev en perfekt möjlighet att ta in Jörgen på ett korttidskontrakt under januari för att han skulle kunna "känna" lite på rollen.

Även om det rör sig om ett kortare inhopp just nu hoppas Mikael Andersson på en förlängning i framtiden om allt klaffar.

– Det är en väldigt intressant möjlighet och jag hoppas så klart att vi hittar en långsiktig strategi så att vi kan stärka upp vårt team inför OS i Tokyo 2020. Det är underbart att se Jörgen i landslagsdressen igen även om det nu inte längre är som spelare, säger Andersson avslutningsvis.

Jörgen som lade racketen på hyllan år 2013, har tidigare testat på att vara coach och då framförallt i den asiatiska proffsligan T2, men att vara tillbaka i landslaget är något han är väldigt glad över:

– Ja det är fantastiskt kul att vara tillbaka i hallen och få bära landslagsdressen. Ibland blir jag lite frustrerad och vill hoppa i hagen och spela själv men jag lär mig också mycket av att sitta bredvid. Vi får se hur det blir framöver men jag känner att jag har mycket att bidra med men det är viktigt att det känns rätt både för mig och för spelarna, säger Jörgen Persson om sitt inhopp i herrlandslaget.

Svenska Bordtennisförbundets generalsekreterare Thomas Buza är givetvis även han väldigt nöjd med att knyta Jörgen Persson till organisationen:

– Det är enbart positivt och ett jättelyft att få med en av våra tidigare storstjärnor. Jörgen bidrar med en enorm kunskap och rutin från alla år han tillhörde den yttersta världseliten. Samtidigt upplever jag att han ständigt haft en stor nyfikenhet att utveckla sig själv och sitt tränarskap i takt med att spelet förändrats. Det gör honom extra intressant för mig för det vittnar om stor respekt och kärlek till vår idrott.