Jubel på VM och jubel efter VM!

​VM i Halmstad blev tidernas mest sedda lagtävling i bordtennis

Rekordhöga 291 miljoner tv-tittare världen över följde lag-VM i bordtennis 2018 som avgjordes i Halmstad. I svenska medier publicerades över 2 800 artiklar och inslag om mästerskapet – och även genomslaget i sociala medier var stort.

Den 29 april–6 maj i år riktades världens blickar mot Sverige och Halmstad Arena, där lag-VM i bordtennis 2018 avgjordes. När Internationella Bordtennisförbundet (ITTF) nu summerar mästerskapets genomslag i media kan man konstatera att antalet tv-tittare uppgick till 291 miljoner människor i 140 länder. Det är därmed den mest sedda lagtävlingen i bordtennis genom tiderna. Tidningar runt om i världen skrev sammanlagt 28 000 artiklar om mästerskapet – med en räckvidd på 33 miljarder potentiella exponeringstillfällen.

– Siffrorna är givetvis helt fantastiska. Vi är enormt stolta och glada över att ha bidragit till att sprida bordtennisen världen över, säger Petra Sörling, ordförande i Svenska Bordtennisförbundet.

ITTF:s siffror visar också på en rekordstor räckvidd i sociala medier med över 27 miljoner visningar på Facebook, 15 miljoner visningar på Instagram och 3,5 miljoner visningar på Twitter.

Den svenska medierapporten för bordtennis-VM visar på ett stort nyhetsvärde både lokalt och nationellt. Totalt genererade mästerskapet över 2 800 artiklar och inslag – varav 450 i lokala medier – med en räckvidd på 245 miljoner potentiella exponeringstillfällen. Två händelser som fick extra stort utrymme var de svenska herrarnas bronsmedalj och sammanslagningen av Nord- och Sydkoreas damlag inför semifinalen.

– Den koreanska pingpongdiplomatin var en historisk händelse som verkligen gav eko runt om i världen. Vi jobbade väldigt mycket med att försöka pränta in att även om vi alla är olika så hör vi ändå ihop, så detta unika skeende passade ju helt perfekt. Det var också något som avspeglade sig i den mosaik som var signum i vår grafiska profil säger Petra Sörling avslutningsvis.

Siffror: Bordtennis-VM i svenska redaktionella medier

• 2 819 artiklar och inslag publicerades, varav 2 003 på webben, 792 i print och 24 i radio/tv.
  • 245 miljoner potentiella exponeringstillfällen.
  • 51 miljoner kronor i uppskattat annonsvärde för den redaktionella publiciteten.
  • 28 procent av artiklarna/inslagen var positivt vinklade och 72 procent var neutrala. Ingen negativ rapportering förekom.
  • Medierapporten gjordes av M-Brain och bevakningsperioden löpte från den 1 november 2017 till den 8 maj 2018.

Kontaktperson:
    Petra Sörling
    Ordförande Svenska Bordtennisförbundet
    psorling@ittf.com
    073-398 20 40

LIEBHERR ITTF World Team Table Tennis Championships 2018 arrangerades 29 april–6 maj i Halmstad Arena. 70 damlag och 72 herrlag från omkring 100 nationer deltog i mästerskapet. Arrangörer var Internationella Bordtennisförbundet, Svenska Bordtennisförbundet och Destination Halmstad.