Första studenterna flyttar in på campus Albano

Svenska Bostäder bygger 1000 studentbostäder på campus Albano i Norra Djurgården. Nu flyttar de första studenterna in.

Den 27 september 2021 börjar inflyttningen på campus Albano. Övriga hus kommer fyllas etappvis ända tills hela området står klart under slutet av 2023. En av de allra första att flytta in är Isac Holmgren, 20 år.

– Det är svårt att få lägenhet i Stockholm så jag blev jätteglad att få flytta in här, säger Isac Holmgren. Just nu är campus Albano en arbetsplats men jag kan se att det finns stor potential att bli ett attraktivt område för studenter. Första intrycket av lägenheten är att den är välkomnande, fräsch och ljus. Det känns inspirerande på något sätt.

– Campus Albano ska vara ett levande campus och det blir det nu när våra första hyresgäster flyttar in, säger Mats Åhlander, projektledare på Svenska Bostäder.

– Campus Albano blir ett vetenskapligt nav som slutligen ska ge utbildningsmiljö för över 10 000 studenter och forskare. Nu börjar äntligen inflytten till våra studentbostäder, som ska vara klar 2023. Det är 256 studentlägenheter som nu tillförs till Stockholms bostadsförmedling, i ett nytt och attraktivt område, säger Dennis Wedin, ordförande i Svenska Bostäders styrelse.

Campus Albano är en förebild inom hållbart stadsbyggande och Sveriges första Citylabcertifierade campusområde. Här finns gröna sedumtak, solpaneler, översvämningsskydd, savaq-lösningar och takträdgårdar.

Utvecklingsarbetet är ett samverkansprojekt mellan Svenska Bostäder, Akademiska Hus, Stockholms universitet, KTH, och Stockholms stad.

Inflyttningar studentbostäder

Kattrumpstullen 14 2021-09-27

Teknikhöjden 1 2021-11-01

Kattrumpstullen 15 2022-mars

Kattrumpstullen 9 2022-september

Kattrumpstullen 17 2022-oktober

Kattrumpstullen 16 2023-maj

Kattrumpstullen 12 2023-september

Kattrumpstullen 13 2023

Besök gärna campus Albano under Open House den 2-3 oktober kl. 10-15. Då finns det möjlighet att komma in och se hur studentlägenheterna ser ut.

• bostäder
    • campus albano
    • studentbostäder
    • svenska bostäder