Nätta balkonger är ett av Stockholmshusens kännetecken. Här med utsikt mot Spånga kyrka.

Nu flyttar de sista hyresgästerna in i Stockholmshusen i Tensta

Svenska Bostäders sju punkthus på Bussenhusvägen i Tensta är nu helt färdiga och de sista hyresgästerna håller på att göra sig hemmastadda. Punkthusen är så kallade Stockholmshus.

Den 21 april 2021 började inflyttningen i det sjunde och sista huset på Bussenhusvägen i Tensta. Kvarteret Ledinge är Svenska Bostäders första Stockholmshus och för projektledare Karin Ståhl har projektet varit en framgångssaga där projektkostnaden till sist blev lägre än förväntat.

– Det kommer kännas tomt nu när projektet är slut, säger hon. Eftersom Stockholmshusen bygger på återupprepning och samarbete med staden och ett fåtal entreprenörer har hela projektet gått snabbt och effektivt.

– 172 nya hyresrätter står nu färdiga i Tenstas första Stockholmhus. Det är ett viktigt projekt där vi jobbar vidare för att skapa fler lägenheter till lägre kostnader genom serieproduktion. Jag hoppas att de nyinflyttade kommer att trivas, säger bostads- och fastighetsborgarrådet Dennis Wedin

Kvarteret Ledinge

172 hyresrätter